عکاس آزاد

عکاس آزاد

www.akaseazad.blogsky.com
عکاس آزاد

عکاس آزاد

www.akaseazad.blogsky.com

رنجنامه سیل زدگان حسین اباد شهرستان جیرفت

همراه با سیل ویرانگر؛ سیل تماسها و استغاثه مردم حسین آباد درشهر زبان به زبان می شد.شب سختی پشت سر گذاشته شد اقوام وآشنایان اولین امدادگرانی بودند آن شب یا فردای آن حادثه در کنار اصحاب رسانه با مردم همدردی کردند.

هرچه به محدوده محله آسیب دیده نزدیکتر می شدیم صحنه های دلخراشتری را می دیدیم. تصورش هم دوراز ذهن بود خصوصا  برای من که اهل این شهروآبادیم و حال مردمانم را اسیر در گل و لای بجا مانده ازسیلاب بی رحم می دیدم. اشک امانم رابریده بود. همین که از ماشین پیاده شدیم؛ دیدیم تنها مردم با کمک یکدیگر ماشینهای مانده درگل را بیرون می آوردند، به محض اینکه چشمشان به ماافتاد انگارکه حامی پیدا کرده بودند وشاید هم سنگ صبوری و همه با هم سرگله مندی از مسئولین وهمراه نبودنشان بامردم را برداشتند.




یکی از اهالی باعصبانیت سرم داد کشید وگفت: چه فایده که اومدین شما به چه درد می خورین، نفری یک دوربین دستتونه و هی عکس می گیرید و می روید. شاید اگر درشرایط عادی بودم ازحرفش دلخورمی شدم اما اون لحظه دلم ریش شد واز صمیم قلب دعاکردم خدایا عکس های ما بتواند گوشه و ذره ای از درد ورنج این مردم رابه مسئولین و کسانیکه توانایی انجام کاری رادارند نشان دهد، و آن موقع شروع به عکس گرفتن کردم . عکاس خبر گزاری فارس آقای رجب پور که جوانی غیر بومی بود وما را همراهی می کرد با تاثر ازاین صحنه پی درپی عکس می گرفت.



به خانم میان سالی که از دست همه عصبانی بودگفتم: خداصبرت دهد اجازه بده کارم را انجام دهم این حداقل کاری است که می شود انجام داد؛ شاید تاثیرخودش را بگذارد. آرام شد. آرام وخواست که همراهیم کند ، پیشاپیش گروه راه افتاد وگفت: بیایید ببینید ... تمام قسمتهای و خانه ها را نشان می داد وتوضیح اینکه وضعیت این خانه ازآن یکی بدتراست. قضا وقدر الهی بود .خداراشکر که جانشان سالم است خدایا این بشر مدعی لحظه ای تاب وتوان گوشه ای از قهر تورا نمی تواند داشته باشد آجروسنگ وآهن و بتن درمقابلش هیچ است هیچ. ناگاه سیلابی ازغیب همه را غافلگیر کرده وهمه موانع و ساخت های دست بشررادرنوردیده و هرکدام را به گوشه ای پرتاب نموده بود. وارد خانه ای شدم.


خانه ای بسیار زیبا وشیک، وقتی عکس می گرفتم زن صاحبخانه گفت متوجه ای روی فرش راه می روی واقعا ندیدم واحساس نکردم تا مچ پا در گل فرورفته بودم گل ولای را کمی عقب زدم دیدم گلهای قالی نمایان شد. زن با بغض درگلو گفت زندگیم را ببین. گفتم: خدا را شکر که سالمید. اما لحظه ای خودم را جای او گذاشتم خدایا خیلی سخت بود آن همه گل ولای روی تمام وسایل خانه.


باکمک راهنما همان کسی که اول سرمان داد کشید به خانه بعدی رفتیم. مردخانه با تمام وجوداشک می ریخت وتمام صورتش ازگرما و ناراحتی خیس عرق شده بود. گفت تو رو خدا عکسهای خونه منو نشون مسئولین بدین تمام زندگیم از بین رفته. من با کارگری وخون دل این وسایل را تهیه کردم، این خونه را با وام ساختم. همچنان که عکس می گرفتم در ذهنم دنبال واژه وکلمه ای بودم برای دلداریش اما وقتی از پشت لنز دوربین روی بدبختی هایش زوم می کردم زبانم قادر به گفتن هیچ جمله ای برای تسلی خاطرش نبود، وآرام ازکنارش گذشتم و بیرون آمدم. آهسته زیرزبان گفتم خدایا به فریادش برس کس بی کسان تویی.


به زور از کوچه پراز گل ولای رد شدم وبه خانه بعدی رسیدم انگار هرچه به سمت شمال می رفتی اوضاع وخیم تر بود. زن خانه با دست گل و لای کف خانه را درون تشتی به بیرون از خانه می برد واشک می ریخت درآن هوای گرم و شرجی ودهان روزه، گرسنه و تشنه. پروردگارا من چه چیزی را به تصویر بکشم؟ به خیلی از خانه ها سر زدم یک ازیک بدتر.

گزارش:خدیجه امیری


طبق آخرین اخبار:


مرد 45 ساله در روستای هوکرد کشته شده است


حدود ‌هزار واحد مسکونی بین 20 تا 50 درصد تخریب شده است


پنج دستگاه خودرو آسیب دیده است و یک دستگاه خودرو 

بدون سرنشین در مسیر سیل قرار گرفته و مفقود شده و یک خودرو را نیز سیل برده است.


 یک کیلومتر از جاده جیرفت و اسفندقه به صورت 100 درصد تخریب شده است،

منازل مسکونی آب شور، شورآباد و حسین‌آباد اسفندقه و بیش از یک‌هزار خانه در شهرک حسین‌آباد جیرفت دچار آبگرفتگی شده است.


بیش از 20 ماشین در شهرک حسین‌آباد بر اثر طغیان سیل ناشی

 از شکستن سیل‌بند بالادست شهرک در گل و لای فرو رفتند.


خسارات فراوانی به محصولات باغی شامل مرکبات و نخیلات

 در روستاهای بخش مرکزی جیرفت وارد شدهاست.


یکی از راه‌های روستایی از باغ‌علی تا سربیژن به صورت کامل تخریب شده و نیاز به بازگشایی دارد.


راه‌های روستایی بخش جبالبارز از جمله راه‌های روستایی

 گراغان، میجان، سروتمن و آهنگران بیش از 20 تا 70 درصد تخریب شده و نیاز به بازگشایی دارد.


 خسارت‌ها در بخش کشاورزی 446 میلیارد و 365 میلیون ریال، تأسیسات برق 2 میلیارد و 500 میلیون ریال، بخش راه 22 میلیارد ریال، مخابرات 100 میلیون ریال و مبلمان شهری 15 میلیارد ریال بوده است.