شخصیت کوروش بزرگ از دیدگاهای مختلف
کوروش در نزد بابلیان، برگزیدهٔ مردوک، در نزد یهودیان، مسیح
خداوند بود و
بهنظر نمیرسد که مادها او را سروری بیگانه فرض کردهباشند.
هرودوت
میگوید که پارسیان از او چونان یک پدر سخن میگفتند، زیرا وی
مهربان بود
و از آنچه برای ایرانیان نیکو بود، کوتاهی نمیکرد؛ داندامایف میگوید
«کوروش محبوبترین شاه پارس و بنیانگذار یک امپراتوری جهانی بود
بر پایه
مهر و داد».«به نظر میرسد کوروش به سنت و ادیان سرزمینهای فتح
شده احترام میگذاشت. پارسیها او را پدر، روحانیان بابل او را
برگزیده
مردوک، یهودیها او را مسیح فرستاده شده از جانب یهوه و یونانیان او را
فاتحی بزرگ و سیاستمداری باهوش میدانستند. گزنفون در
کورشنامه او را
حکمرانی آرمانی و ایدهآل توصیف میکند».
والتر هینتس، میگوید: «کوروش سه امپراتوری را ساقط کرده بود: ماد،
لیدیه و بابل. آیندگان فراموش نکردند که کوروش هیچکدام از سه فرمانروا، نه
آستیاگ، نه کرزوس و نه نبونعید را نکشت، بلکه به تبعید آنها
بسنده کرد و
حتی برای آنها زندگی شاهانهای فراهم آورد. این رفتار در جهان
باستان
بیسابقه بود و تا زمان کوروش هرگز اتفاق نیفتاده بود».
اوریل رپپورت میگوید: «فتوحات کوروش مولد پهناورترینامپراتوری
بود که
در زمان خود انسان با چشمان خود دیده بود.او نتوانست چنین
فرمانروایی را
در زمان باستان بر اساس مهر و داد پایه گذارد که تا آن زمان در هیچ
کجا
چنین رفتاری دیده نشده بود و همین علت است که انسان را
شگفت زده
میکند.
والتر هینتس، میگوید: «کوروش سه امپراتوری را ساقط کرده بود: ماد،
لیدیه و بابل. آیندگان فراموش نکردند که کوروش هیچکدام از سه فرمانروا،
نه
آستیاگ، نه کرزوس و نه نبونعید را نکشت، بلکه به تبعید آنها
بسنده کرد و
حتی برای آنها زندگی شاهانهای فراهم آورد. این رفتار در جهان
باستان
بیسابقه بود و تا زمان کوروش هرگز اتفاق نیفتاده بود».
اوریلرپپورت
میگوید: «فتوحات کوروش مولد پهناورترین امپراتوری بود که در زمان خود
انسان با چشمان خود دیده بود.او نتوانست چنین فرمانروایی را در زمان
باستان بر اساس مهر و داد پایه گذارد که تا آن زمان در هیچ کجا چنین
رفتاری
دیده نشده بود و همین علت است که انسان را شگفت زده میکند.