ظنز تلخ صدایی که نمی خواهد هیچ خوبی برای خود باقی بگذارد

وقتی که شناسه شما برای مخاطب و همگان، بد دهانی و بد گویی باشد اگر زمانی برسد که حرف خوب هم از دهان شما خارج شود بر همان گرای بد چرخش می کند و یا شنونده ندارد و یا در بدترین حالت ممکن همان حرف خوب هم بد تعبیر می شود...

اصولا بد بودن کار خیلی سختی نیست و شما با حداقل انرژی ممکن هم می توانید بد باشید و تیشه به دست برای تخریب چیزی که سخت ساخته شده است بگیرد اما بد ماجرا آنجاست که به گونه ای عمل کنید که واژه بد از صفات چسبیده به شما شود و بدتر ماجرا اینکه شما ابایی هم از این موضوع نداشته باشید!

شما زمانی بد می شوید که بدگویی از دیگران و بد ساختن از یک ماجرا را نه در واقعیت که با ملاک های دیگر سنجش می کنید... اعتبار خوب بودن و یا بد بودن دیگران را تا زمانی تخمین می زنید که نه واقعیت عملکردشان که میزان سودآوری آن ها به شما تعیین می کند و از همین رو جریان بر این منوال قرار می گیرد که آدم ها چند روز فرصت دارند که خوب بودن را مطابق معیار و تعریف شما برآورده کنند و اگر نکنند برای شما بد می شوند تا زمانی که از جایگاه خود خارج گردند و پس از این موضوع، نفر بعد از آن ها بازهم به همان شیوه فرصت اثبات خوب بودن برای شما داشته باشد و اگر این اتفاق رخ ندهد، روال این می شود که نفر قبلی برای تخریب شخص جدید خوب می گردد و این قصه عجیب ادامه دارد...!!

و جای تاسف دارد که حافظه مخاطبان شما کمی بیشتر از حافظه ماهی قرمز می باشد که بخواهد این روال را فراموش کند ولی مرور همین داستان فکاهی بالا شاید حتی برای شما که بنا به شیوه مجبور به پاکسازی حافظه کوتاه مدت خود هستید به غایت عحیب به نظر برسد ولی روال دقیقا همین است و بس...

زمانی ارجحیت و قداست کلام برای یک مجموعه از دست می رود که این کلام چه مجوعه موفق باشد و چه ناموفق به رگبار بد دهانی و استهزا جهت داشته باشد و برای مجموعه دیگر چه موفق نباشد و چه موفقیتی به دست بیارد همواره بر لطافت و تمجید و متاسفانه همین مبحث ساده نشان می دهد که جان کلام بویی از واقعیت نبرده است و برای کسی که می خواهد با کلام زنده بماند هیچ مرگی دردآور تر از این مرگ نیست...

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در سه شنبه بیست و هشتم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 18:33 |

برای ورود اسپانسر فرش قرمز بی اندازیم

در کنار همه نتایج بسیار خوبی که تیم بسکتبال مس کرمان در این فصل از رقابت های لیگ برتر کسب کرد و با قرار گرفتن در رتبه پنجمی جدول در دور گروهی مسابقات شگفتی ساز مطلق این مرحله شد و در دور پلی آف نیز با تمام توان بازی های خود را دنبال می کند، اما یک نکته بسیار مهم در تیم این فصل بسکتبال مس رخ داد که اصلا نباید نادیده گرفته شود.

این نکته به ورود اسپانسر در تیم بسکتبال مس کرمان برمی گردد تا در سال پر چالش باشگاه مس کرمان به خصوص در زمینه مالی، حضور این اسپانسر در تیم بسکتبال مس کرمان کمک بسیار زیادی در جهت موفقیت این تیم و کنترل مسائل مالی آن داشته باشد.

شرکت صنعتی مهام کوشان با ورود خود به بحث اسپانسری تیم بسکتبال مس کرمان بدون شک در جهت موفقیت و نتایج خوب تیم این فصل نقش بسیار مهمی را ایفا کرد اما در کنار این موضوع ورود این شرکت صنعتی به بحث اسپانسری از تیم های ورزشی در شهر کرمان نشان داد که نبض این موضوع همچنان می تواند به صورت اصولی و هدفمند در ورزش کرمان بزند.

متاسفانه در سال های گذشته عمده شرکت های صنعتی در کرمان یا به طور کلی برای ورود و اسپانسری در ورزش بی علاقه بودند و یا پس از ورود به بحث اسپانسری در تیم های ورزشی با چنان رفتارهای عجیب و غریبی روبرو می شدند که فرار را از این عرصه بر قرار آن ترجیح می دادند که ورود شرکت پویا صنعت به بحث والیبال کرمان و قبول اسپانسری آن و ترک این موضوع در پی حواشی بزرگی که رخ داد نمونه واضح آن بود.

اصولا دلگرم کردن و تداوم حضور اسپانسرینگ در بحث حمایت از تیم های ورزشی کرمان از آن موضوعات بسیار مهم و حیاتی می باشد که ورزش کرمان استراتژی و برنامه مدونی برای آن ندارد و همین عدم مدیریت و بی توجهی برای این موضوع بسیار مهم سبب می شود که حضور اسپانسرهای صنعتی برای ورزش کرمان یا عملا اتفاق نیافتد و یا با ترک سریع آن ها از این موضع مواجه شود.

در حال حاضر تیم فوتبال بانوان خاتون بم نیز با حضور یکی از همین اسپانسرهای خصوصی و صنعتی به حیات خود ادامه می دهد و حضور موفق شرکت کوشان صنعت در حمایت مالی از بسکتبال تیم مس کرمان و یا حضور بخش خصوصی صنعتی در حمایت از تیم خاتون بم که با قهرمانی این تیم در لیگ برتر همراه شد، همه نمونه هایی موفق از حضور بخش خصوصی در حمایت از تیم های ورزشی در کرمان هستند.

اما بازهم جای تاکید دارد که برای حضور فعال تر و گسترده تر بخش خصوصی و صنعتی در جهت حمایت مالی از تیم های ورزشی کاملا نیاز است که برنامه ریزی و استراتژی روشن و دقیقی از سوی دستگاه ورزش استان تدوین و تهییه گردد تا برای دلگرمی بیشتر در جهت حضور آن ها فرش قرمز و آب جارویی اساسی صورت گیرد.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در دوشنبه بیست و هفتم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 11:54 |

امید به دوری از بی ثباتی و حاشیه

پس از تغییرات در راس شرکت ملی مس و معرفی رسمی مدرسی خیابانی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع مس، بنا به سبقه ذهنی که برای مخاطبان و هواداران باشگاه های ورزشی مس وجود دارد، بسیاری منتظر هستند تا دیدگاه و توجه ورزشی مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع مس را ارزیابی کنند...

در همه سال های گذشته معمولا دیدگاه های مدیران عامل شرکت ملی صنایع مس که حالا رفته رفته تعداد آن ها زیاد نیز می شود، در سه سطح قابل ارزیابی و بررسی بود...

دسته اول مدیرانی که به طور شخصی کاملا علاقه مند به حوزه ورزش و پیگیری آن بودند و بعضا شخصا به طور مستقیم نیز در تصمیم گیری های ورزشی ورود می کردند و جریانات باشگاه های ورزشی مس را بی واسطه و با علاقه زیاد مورد ارزیابی قرار می دادند... دسته دوم مدیرانی بودند که برخلاف دسته اول هیچ علاقه ای به دنبال کردن مسائل ورزشی شرکت مس نداشتند و بعضا بی علاقه گی محض آنان به مسائل ورزشی سبب می شد که پیگیری و مدیریت ورزشی باشگاه های مس نیز با یک جبهه هوای سرد بی توجهی مواجه شود و حتی از مدار دید شرکت به طور کلی خارج شود و دسته سوم مدیرانی بودند که هرچند خودشان به فراخور مشغله های شرکت مس و تمرکز بر مسائل اقتصادی و صنعتی به بحث ورزش ورود نداشتند اما ورزش از تشکیلات و مدار توجه شرکت خارج نمی شد و گروهی از افراد به طور تخصصی از جانب شرکت بر مسائل ورزشی و باشگاه های مس نظارت و پیگیری داشتند...

بهرشکل در هر کدام از این سه دسته دیگاهی مدیران عامل شرکت مس، باشگاه های ورزشی این شرکت چالش های مثبت و منفی خاص خود را در برابر حرکتشان می دیدند که حالا باید دید در زمام مدیریت مدیرعاملی جدید شرکت ملی صنایع مس، بحث ورزش در کدام یک از این دسته دیدگاه ها قرار می گیرد و یا اینکه دیدگاهی جدید نسبت به این موضوع در شرکت مس تعریف و تبین می گردد.

اما جدا از این موضوع آنچه که برای ورزش مس امری اثبات شده و غیرقابل کتمان می باشد بحث ثبات فکری و رفتاری برای ورزش شرکت مس می باشد و اصولا جماعتی که به هر بهانه ای برای باشگاه های ورزشی مس به دنبال چالش عدم ثبات می گردند نه تنها دلسوز این موضوع نمی باشند که برای همگان بحث منافع شخصی این افراد اثبات شده است...

جماعتی که با هر انتخاب از مدیریت عامل شرکت مس گرفته تا انتخاب مدیرعامل باشگاه ها و سرمربی و... درست پس از چند روز که منافع آن ها تامین نمی شود رو به حاشیه سازی و تلاش برای ایجاد بی ثباتی در کوتاه مدت می آورند، قطعا نه از روی دلسوزی که به طور واضح در مسیر منافع شخصی گام برمی دارند که همه هواداران باشگاه های مس امیدوارند پس از همه اتفاقات رخ داده در ماه های اخیر پیرامون شرکت و باشگاه های مس، روند حرکتی به گونه ای نباشد که بازهم بی ثباتی باب دل حاشیه سازان در ورزش مس حاکم گردد و تبعات و لطمات آن بازهم بر جان و دل ورزش مس وارد آید.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در پنجشنبه بیست و سوم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 19:0 |

رسیدن به جام از راه رگ غیرت

بزرگی یک تیم از مسیر بازی های بزرگ می گذرد و تیم هندبال مس کرمان با تداوم پیروزی در بازی بزرگ و فینال گونه خود در شب گذشته برابر تیم دوم جدول، نشان داد که چرا در این فصل شایسته این همه بزرگی و غرور در صدر جدول شده است.

ثبات در خوب بودن اصلا کار آسانی نیست به خصوص اینکه در یکی از سخت ترین بازی های خود و زمانی که همه شرایط برای از دست رفتن کار فراهم باشد، همچنان بر بزرگی خود پافشاری کنی و از آن دست نکشی و این دقیقا کاری بود که هندبالیست های مس کرمان در جریان بازی با نیروی زمینی انجام دادند...

زمانی که بازی شروع شد و همان وقفه طولانی در شروع بازی به واسطه سختگیری بر سکوها شکل گرفت و در ادامه پنالتی های پیاپی که بر علیه مس کرمان در همان دقایق ابتدایی اعلام می شد همه از این خبر می داد که زمین سفت برای توقف هندبال مس کرمان با موانع بیشتری در این بازی روبرو شده است... اوضاع زمانی بدتر شد که افشین صادقی به عنوان یکی از بهترین نفرات تیم و از آن دسته بازیکنانی که در این بازی بزرگ حساب ویژه ای برروی درخشش باز شده بود، با مصدومیت سنگین مواجه شد و ادامه بازی را از دست داد...

فوتبالی های حاضر در سالن بلافاصله مصدومیت کریس رونالدو در فینال جام ملت های اروپا با لباس پرتغال برابر فرانسه را به یاد آوردند...مصدومیتی که نه فقط از نظر فنی که از لحاظ روحی نیز می توانست یک لطمه بزرگ برای این تیم در آن بازی سرنوشت ساز باشد باشد اما بازیکنان پرتغال درست در این شرایط سخت، فراتر از هر موضوعی، غیرت با تمام خلوص خود را چاشنی کار کردند و پیروز شدند و همه هواداران مس در سالن تجلی نیز دوست داشتند که این اتفاق این بار برای نارنجی پوشان هندبال کرمان تداعی شود.

در شرایطی که تا ده دقیقه مانده به پایان بازی هندبالیست های مس کرمان با سه گل از حریف قدرتمند خود عقب بودند و همه چیز برای این تیم می توانست از دست رفته تلقی شود اما زمانی که پای غیرت به میان بیاید همه معادلات برهم می خورد و تیم هندبال مس کرمان برای کسب پانزدهمین برد از پانزدهمین بازی با همین تفکر زمین بازی را به آتش کشید و آنقدر بر گل نخوردن و گل زدن ممارست کرد که در نهایت بازی با سه گل باخته را با اختلاف سه گل برنده شود...

همه هواداران مس که این بازی را دنبال کردند شب گذشته به افتخار این بزرگی بر خود بالیدند و حالا می توانند نیمی از راه کسب این قهرمانی مهم در لیگ برتر را با تیم خود طی شده ببینند... راهی که البته بخش عمده دیگر آن از بازی مهم هفته آینده در اصفهان و برابر سپاهان می گذرد و مس اگر بر همین غیرت به رنگ نارنجی در تن و خون خود تاکید داشته باشد و از آن کوتاه نیاید، رکورد باورنکردنی شانزدهمین برد خود را هم از این بازی گذر می دهد تا جایی در دل عالم و دیار کریمان تا همیشه تاریخ داشته باشد.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در سه شنبه بیست و یکم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 11:18 |

افتتاح ورزشگاه با بازی مس کرمان در فینال!

هرچند وضعیت رتبه مس در جدول رقابت های لیگ یک به گونه ای است که هواداران این تیم هیجان صعود به لیگ برتر را در روزهای آغازین سال جدید نداشته باشند، اما این تیم در همین ایام ظرفیت ساختن یکی از رویایی ترین اتفاقات تاریخ این باشگاه را دارد!

فدراسیون فوتبال همانند سال قبل، بازهم ورزشگاه بزرگ شهدای مس کرمان را به عنوان میزبان فینال بازی جام حذفی این فصل اعلام کرد اما برخلاف سال قبل که کاملا مشخص بود افتتاح این ورزشگاه به زمان بازی فینال سال قبل نخواهد رسید، در سال جدید با توجه به پیشرفت پروژه ساخت ورزشگاه، این امیدواری بسیار جدی تر می باشد که تا خرداد ماه مراحل افتتاح این ورزشگاه نهایی شود.

پایان رویای افتتاح این ورزشگاه برای کرمانی ها می تواند با صعود مس کرمان به فینال این بازی ها نیز رویایی تر شود هرچند که تصور رخ دادن این موضوع با توجه به سختی کار، بسیار خوشبینانه می باشد اما شاید در دو بازی پیش روی مس کرمان در بازی های جام حذفی، جریانات فوتبالی دست به دست هم دهند تا رویایی ترین اتفاق ممکن برای هواداران مس کرمان رخ دهد و آن ها افتتاح ورزشگاه شهدای مس را با بازی تیم مس کرمان در فینال جام حذفی شاهد باشند!

مس کرمان با فینال جام حذفی بیگانه نیست و اتفاقا آن ها در سالی به فینال بازی های حذفی رسیدند که یکی از بدترین فصول خود را در لیگ تجربه می کردند... در فصلی که مس به فینال جام حذفی رسید و از قضا بازی فینال را هم در کرمان برابر تراکتور در ورزشگاه باهنر کرمان برگزار کرد، این تیم در بازی های لیگ برتر به گونه ای نتیجه گرفته بود که در نهایت به لیگ یک سقوط کرد اما در بازی های جام حذفی مسیر این تیم برای رسیدن به فینال کاملا هموار بود.
در آن سال مس با قرعه هایی آسان مواجه شد و تیم های شهرداری دزفول، نفت امیدیه و نفت آبادان را حذف کرد تا به نیمه نهایی برسد و در حالی که هیچکس تصور نمی کرد که مس در تهران موفق به حذف استقلال شود، اما درخشش ادینهو در هوای برفی ورزشگاه آزادی مس را به فینال رساند.

حالا شرایطی مشابه در این فصل برای مس کرمان فراهم شده است... مس با مسیری هموار تا مرحله یک هشتم نهایی صعود کرده است و شرایط به گونه ای است که می تواند از این مرحله نیز صعود داشته باشد.

در حالی که مس پس از غیبت تیم دریا بابل برابر خود به مرحله بعد صعود کرد، برای حذف تیم سپنتا در تربت حیدریه کار سختی نداشت و با شش گل این تیم را شکست داد و حالا در جمع 16 تیم این مرحله با یکی از بهترین قرعه ها روبرو شد و برابر چادرملو در کرمان بازی خواهد کرد.

این بازی که روز هفتم اردیبهشت برگزار می شود از آن جهت فرصت صعود را در اختیار مس قرار می دهد که قطعا تیم چادرملو تمام تمرکز خود را برای صعود به لیگ برتر قرار خواهد داد و با تمام توان در کرمان برابر مس بازی نخواهد کرد و این فرصت خوبی است که مس هوشیارانه خود را به جمع هشت تیم مرحله بعد برساند.

هرچند با وجود گذر از این مرحله، مس برای رسیدن به فینال باید دو بازی سخت دیگر را انجام دهد که به احتمال زیاد برابر تیم های لیگ برتری می باشد، اما اعلام برگزاری بازی فینال در کرمان می تواند انگیزه های مس را برای رقم زدن رویایی ترین اتفاق بهاری برای هوادارانش زیاد کند و آن ها نهایت تلاش خود را برای این موضوع رقم بزنند.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در دوشنبه بیستم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 11:39 |

تبین استراتژی حیاتی "نظم" در نبض ورزش مس

صحبت های رئیس کمیته ورزش شرکت مس ایران حاوی پیام های بسیار مهمی برای باشگاه های این شرکت بود... صحبت هایی که شاه بیت آن ها بر ایجاد یک نظم محکم بر روند کاری این باشگاه ها به خصوص از منظر مالی قرار داشت و بارها در مصاحبه آقای احمدیان بر آن تاکید شد.

"ایجاد نظم" در یک سیستم بزرگ، یک مفهوم کلی است که در نهایت دقت در چگونگی اجرای جزئیات آن می تواند این مفهوم کلی را به ثمر بنشاند و قطعا مدیریت فعلی ورزش شرکت مس برای ایجاد این مفهوم کلی در نبض و بطن ورزش مس و قالب کردن آن به صورت همیشگی در تن و بدن ورزش مس، برنامه ریزی های دقیقی در جزئیات، طرح ریزی کرده است که برای این هدف سخت و حساس در نظم آوری دائمی در ورزش مس عزم خود را جزم کرده است.

وقتی صحبت از "نظم" می شود یعنی دقیقا جایی در میانه پشت بام... یعنی نقطه امنی که اجازه می دهد شما از زیبایی های آسمان بالای سر لذت ببرید... یعنی نه جایی که شما از یک طرف بام به واسطه خرج های بی حساب و شلوغ کاری های مالی به پائین پرت شوید و نه از طرف دیگر بام آنقدر محدودیت های خرد کننده و بستن دست های بی حساب برای شما ایجاد شود که از آن سو سقوط را تجربه کنید... و این نقطه امن در میانه بام، دقیقا همان جایی است که ظاهرا ورزش شرکت مس آن را شناسایی کرده است و باشگاه های خود را درصدد نشاندن بر این نقطه دارد که باید دید برای این نشست، طرح و ایده ها چگونه اجرایی می شود.

انجام عملیات موفق این نشست در نقطه نظم به هیچ عنوان کار ساده ای نیست... از محاسبات دقیق ریاضی و مهندسی شده که بتواند نقطه درست و دقیق این نشست را پیدا کند و جانمایی اعداد برای اینکه این نقطه امن به درستی شناسایی شود تا ایجاد حواشی و مشکل آفرینی از سوی کسانی که پیدا کردن این نقطه قطعا خوش آیند آن ها نخواهد بود و موارد دیگری از این دست که نشان می دهد انتخاب شرکت مس برای نظم آوری در ورزش خود تا چه اندازه حساس و سخت خواهد بود.

حساسیت کار زمانی بیشتر می شود که بدانیم به روزرسانی این نقطه امن با به روز رسانی شرایط اقتصادی کشور گره خورده است و این نشان می دهد برنامه ورزش مس برای نظم آوری تا چه اندازه باید پویا و دقیق و البته انعطاف پذیر باشد که بتواند خود را با شرایط مختلف پیش رو هماهنگ سازی کند تا وضعیت باشگاه ها به جمود کشیده نشود و این نقطه امن در نظم، پابه پای باشگاه های مس، فعالانه حرکت کند که این موضوع نیز نشان می دهد استراتژی ورزش مس برای رسیدن به این نظم آوری تا چه اندازه سختی های کار خود را دارد.

قطعا اینگونه برنامه ها با صداهای مخالف زیادی هم روبرو می شود و منظم شدن و شفاف سازی در هر مجموعه ای می تواند جای عده ای را برای رسیدن به منافع کوتاه مدت تنگ کند و از آنجا که شلوغی کار و گل آلودی آب می تواند ماهی های بزرگ تر و منافع چرب تری را نصیب عده ای کند، قطعا منظم سازی هر مجموعه ای با مقاومت هایی نه چندان منطقی روبرو خواهد شد که به هیچ عنوان نباید تسلیم این فریادهای منفعت طلبانه شد.

در مقابل بهرشکل جراحی و عملی به این بسیطی، نیازمند نقد و چکش کاری های فراوان از سوی نقادان و دلسوزان خواهد بود تا این استراتژی بلندمدت به بهترین شکل جامه عمل بپوشد و به همان اندازه که نباید تسلیم فریادهای منفعت طلب شد، نباید هم برابر نقدهای سازنده برای این موضوع جبهه گرفت و تشخیص استفاده از نقد و دوری از تخریب خودش یک کار سنگین دیگر در این عرصه جلوه می کند.

جای شکی نیست که با عملی شدن استراتژی نظم آوری در ورزش شرکت مس و با کم شدن منافع بی حساب برای منفعت طلبان، جا برای کسانی باز می شود که به جای سودآوری به جیب خود به فکر سودآوری کلی برای کلیت مجموعه خواهند بود و شکل تلاش ها نیز از هدف گذاری برای منفعت شخصی به هدف گذاری برای منفعت عمومی و موفقیت کلی باشگاه ها تغییر جهت خواهد داد که البته بازهم تاکید می شود "اگر" استراتژی نظم آوری در ورزش مس به شکلی دقیق تدوین و تبین شده باشد.

قطعا این نظم آوری نیاز به تاب آوری باشگاه ها و همه اهالی آن دارد و بدون شک اگر باشگاه ها مزه این نظم آوری را با همان استراتژی دقیق برای خود بارگذاری شده ببینند با تمام وجود از آن استقبال خواهند کرد... از همین رو بسیار مهم است که مدیران ورزش شرکت مس، جزئیات دقیق این نظم آوری را برای باشگاه های خود و همه کسانی که در اجرای آن دخیل هستند به طور مفصل و دقیق توضیح و تبیین نماید تا این هدف گذاری بزرگ که می تواند یک نقطه عطف تاریخی در ورزش شرکت مس برای رهایی از مشکلات غیرقابل حل سال های اخیرش باشد به ثمر بنشاند.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در یکشنبه نوزدهم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 10:30 |

این قهرمانی نه تکراری می شود و نه عادی

حکایت آن قول زنانه که در آن روز تلخ با اشک و مویه در تشیع پیکر ملیکا از سوی همه خاتون های فوتبالیست تیم بم با او بسته شد... آخر فصل قهرمانی را به روحت تقدیم می کنیم...

لیگ برتر فوتبال زنان هرچه قدر هم پشت درهای بسته باشد و هرچه قدرهم توجهی شایسته به خود نبیند اما از کیفیت و جذابیت هایش کم نمی شود... تلاش با تمام قدرت زنانگی در میدانی که هرگز به اسم مردان سند نخورده است و دختران خاتون بم در این آوردگاه سخت بازهم برابر رقیبانی قابل احترام و شایسته که تمام تلاش خود را برای قهرمانی کردند، بیشتر جنگیدند و بیشتر امتیاز گرفتند تا بازهم جام قهرمانی در استان هشت باقی بماند و پرچم خاتون های فوتبالیست از بم بر کشور بگسترد.

این قهرمانی اما طعمی از اشک و لبخند داشت جایی که در پایان بازی منجر به قهرمانی به جای یک لبخند از ته دل یک ماکت لبخند خاتون های فوتبالیست را دور خود جمع کرده بود... جایی که ماکت ملیکا بازیکن فقید این تیم هرگز نمی توانست گرمای جضورش را تداعی کند تا در روز داغ قهرمانی، سرمای این جای خالی، تضاد به قامت بود و نبود را برای این دختران تصویر کند.

اما چه جانانه این رفقای فوتبالیست، این دختران سختکوش قول خود را عملی کردند و با تمام وجود حنگیدند تا در سال تلخ و سیاه پاشیده شدن گرد مرگ، بازهم با رسیدن به جام، نام ملیکا را یکبار دیگر زنده کنند.

قهرمانی جایی برای تکراری شدن ندارد و دختران تیم بم می دانند که هرچقدر این جام را روی دست نگه دارند و آن را در آغوش حفظ کنند، زمان برای آن ها دیر نمی شود و بازهم برای سال بعد خود برای تصویر تکرار این لحظه تلاش می کنند.

اما تکرار آن فقط به تلاش این ساق های پرتوان برنمی گردد... تیم خاتون بم که یکی از نمونه های موفق تیم داری در بخش خصوصی می باشد و می تواند الگویی برای همه از جمله همه تیم های مردانه هم باشد، باید حمایت لازم را برای ادامه حیات خود ببیند... اسپانسر این تیم برای تداوم تپش قلب این تیم شایسته در دل بم غم زده باید زیر ساخت های تداوم حیات را در جهت حفظ اسپانسری آن بر خود ببیند تا بازهم قهرمانی و قهرمانی تیم دختران بم کلکسیون افتخارات فوتبال این شهر و استان هشت را پر کند.

قهرمانی که مرضیه جعفری و همه دخترانش به آن دست یافتند، چشمان حریص زیادی به خود داشت که امروز از شهرهای دیگر ایران، با حسرت به آن نگاه کنند و مجبور به ایستاده کف زدن برای سلسله خاتونیان بم در فوتبال زنان ایران باشند... این قهرمانی برای دختران تیم بم که هرگز تکراری و عادی نخواهد شد و برای همه آن هایی که باید این جام را در استان کرمان حفظ کنند نیز نباید عادی و تکراری باشد و باید برای سال آینده، با تقویت هرچه بیشتر این تیم خصوصی این بار با نگاه به حفظ چند باره قهرمانی در لیگ برتر ایران، برنامه های بلندپروازانه در آسیا برایش ریخته شود.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در چهارشنبه پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 12:51 |

مس و سال خوبی که در کرمان می خواهد داشته باشد

بعد از پشت سر گذاشتن یک سال بسیار سخت، هیچ چیز برای هواداران مس کرمان بهتر از شروع سال جدید با یک پیروزی لذت بخش نبود که در بازی برابر آریو این اتفاق رخ داد.



هرچند این پیروزی نمی‌تواند شق القمر و معجزه ای برای رسیدن مس به رتبه های صعود در این فصل باشد و پرونده صعود این فصل، برای مس از همان سال تلخ گذشته بسته شد اما این پیروزی شیرین بیشتر از هر چیز یک حس روانی خوب برای مس ایجاد کرد که قرار است در سال پیش رو خاطراتی متفاوت از سال ۱۴۰۲ برای خود رقم بزند.

مس در شرایطی که با یک یار کمتر در این بازی به پیروزی رسید که حالا با این برد روحیه بخش دو هدف عمده را می تواند برای خود در بازی های پیش رو در دید بیاورد....نخست اینکه با کسب نتایج خوب در بازی های پیش رو، فضای کلی تیم خود و کالبدش را از فضای تلخ سال گذشته فاصله دهد و دوم اینکه رتبه های بالای سر خود را در دسترس قرار دهد....

مس می تواند در خوشبینانه ترین حالت رتبه چهارم را در پایان این فصل برای خود هدف قرار دهد و حالا با فاصله کم امتیازی خود با تیم های بالای سر، می تواند با رسیدن به رده های پنجم، ششم به بهترین عملکرد خود در این فصل هم دست یابد.

با توجه به تغییراتی که در ورزش شرکت مس صورت گرفت و به تبع آن باشگاه های ورزش مس نیز حرکتی منظم تر به خود گرفتند، این امید می رود که در سال پیش رو با برنامه ریزی های انجام شده، باشگاه مس کرمان نیز از حرکت بی نظم و مجهول سال قبل خود فاصله حداکثری بگیرد و در سال جاری حرکت منظم را در گام های خود ببیند.

پیروزی بر آریو در اولین بازی فصل یک برد نمادین برای همه این اتفاقات خوب در سال جدید بود...بردی که برای دلگرمی هواداران مس کرمان لازم و به موقع بود و حالا تیم مس کرمان نیز بازی های باقی مانده خود را در لیگ یک با اعتماد به نفس بیشتری دنبال می کند.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در پنجشنبه نهم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 15:6 |

سایه و روشن بر نارنجی کرمان

فروردین:
اولین روزهای فروردین ماه با انتخاب علی قرایی به عنوان مدیرعامل باشگاه مس کرمان و جایگزینی او به جای محمد کهندل آغاز شد. در این ماه همچنین بازی فوق العاده حساس مس کرمان در آبادان برابر نفت انجام شد که با وجود همه هشدارها، اشتباهات داوری که بر علیه مس کرمان در این بازی رخ داد سبب شد که با شکست 2بر1 مس کرمان با پنالتی دقیقه 90 تیم نفت، زمینه سقوط مس کرمان کاملا فراهم شود. در این ماه بازی مس در کرمان برابر پرسپولیس نیز از دیگر اتفاقات مهم این باشگاه محسوب می شد. در اواخر همین ماه تیم بسکتبال مس کرمان با انجام بازی های پلی آف خود برابر ذوب آهن با قرار گرفتن در رده ششم لیگ برتر به کار خود پایان داد.

اردیبهشت:
اردیبهشت ماه با سقوط تیم فوتبال مس نوین به رقابت های لیگ دسته سوم برای باشگاه مس کرمان آغاز شد. در این ماه تیم هندبال مس کرمان در بازی های لیگ برتر رده سومی خود را تثبیت کرد و به همراه سپاهان نوین این رتبه را از آن خود نمود. در این ماه تیم پاراشنای مس کرمان با اقتدار موفق شد عنوان قهرمانی کشور را از آن خود کند. در همین ماه مس یک بازی فوق العاده حساس دیگر خود را نیز تحت تاثیر مسائل داوری در کرمان واگذار کرد و با شکست برابر تراکتور دچار اتفاقات عجیب و غریب هفته های پایانی شد.

خرداد:
خردا با تلخ ترین اتفاق ممکن برای باشگاه مس کرمان آغاز شد و تیم فوتبال مس کرمان با شکست برابر سپاهان و باخت گل گهر در سیرجان برابر نفت، از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرد. در حالی که خرداد ماه با وجود سقوط تیم فوتبال مس کرمان با یک سکوت تلخ دنبال می شد، در اواخر این ماه اعلام شد که رسول خطیبی به عنوان سرمربی تیم فوتبال مس کرمان برگزیده شده است.

تیر:
این ماه با یکی از شوکه کننده ترین خبرهای ممکن برای باشگاه مس آغاز شد جایی که خبر رسید متاسفانه علیرضا شهریارپناه دروازه بان تیم امید مس کرمان در یک نزاع خانوادگی به قتل رسیده است تا جامعه فوتبال باشگاه مس را به شدت منقلب و داغدار کند. در همین ماه یعقوب براجعه بازیکن تیم نوجوانان مس کرمان به همراه تیم ملی نوجوانان کشورمان موفق شد به جام جهانی صعود کند. اما در ادامه همین ماه بود که مشخص شد رسول خطیبی از هدایت تیم مس کرمان کناره گیری کرده است تا محمود محمودی نیا به عنوان سرمربی تیم فوتبال مس کرمان برگزیده شود. از اواسط این ماه نیز تیم مس کرمان رسما روند نقل و انتقالات خود را آغاز کرد و تمرینات این تیم برای فصل جدید استارت خورد.

مرداد:
در مرداد ماه در راس شرکت مس تغییراتی ایجاد شد و خرمی شاد جانشین رستمی در سمت مدیرعاملی این شرکت گردید. در همین ماه قرعه کشی رقابت های لیگ یک نیز انجام شد تا برنامه بازی های مس مشخص گردد. و تیم فوتبال مس کرمان نیز با برپایی اردوهای آماده سازی، بازی های تدارکاتی و جذب بازیکنان به روند کاری خود ادامه می داد.

شهریور:
در این ماه بازهم مدیریت باشگاه مس کرمان دچار تغییر شد و علی قرایی درست روز قبل از بازی هفته اول مس کرمان در رشت برابر داماش جای خود را به امیری خراسانی داد. انتخاب محمد موسوی به عنوان سرمربی تیم هندبال مس کرمان نیز از دیگر اتفاقات مهم این ماه محسوب می شد تا لیگ برتر برای این تیم نیز از همین ماه آغاز شود. کسب مدال طلای رحمانی راد تکواندوکار تیم مس کرمان در مسابقات لبنان و با پیراهن تیم ملی نوجوانان نیز در این ماه رخ داد. تیم والیبال مس کرمان نیز در رقابت های لیگ یک از همین ماه مسابقات خود را آغاز کرد. با شروع بازی های لیگ یک در این ماه نتایج تیم فوتبال مس کرمان به گونه ای نبود که دلگرمی را به جمع این باشگاه برگرداند.

مهر:
فصل پائیز با یک جدایی دیگر برای مس کرمان آغاز شد و محمود محمودی نیا پس از انجام هفت بازی از هدایت تیم فوتبال مس کرمان کناره گیری کرد تا مهدی نامجو به طور موقت جانشین او شود. در ادامه اکبر محمدی رسما به عنوان سرمربی جدید مس کرمان معرفی شد. در همین ماه مسابقات المپیک آسیایی و پارآسیایی هانگژو در چین برگزار شد که برخی از ورزشکاران باشگاه مس به خصوص در بازی های پارآسیایی موفق به کسب افتخار با لباس تیم ملی شدند.

آبان:
در آبان ماه محمد سیستانی به عنوان سرمربی جدید تیم بسکتبال مس کرمان رسما معرفی شد تا این تیم نیز رقابت های خود را در لیگ برتر آغاز کند. لیگ برتر تکواندو و تیراندازی با کمان نیز از همین ماه برای تیم های مس کرمان استارت خورد و تیم های فوتبال پایه باشگاه مس کرمان نیز رقابت های فصل جدید خود را آغاز کردند. در همین ماه یعقوب براجعه بازیکن تیم نوجوانان مس کرمان به همراه تیم ملی نوجوانان کشورمان بازی های خود را در جام جهانی آغاز کرد که گلزنی به برزیل اوج درخشش این بازیکن در این مسابقات بود.

آذر:
در آذر ماه تیم فوتسال بانوان مس کرمان نیز با هدایت زینب انجم شعاع بازی های خود را در لیگ برتر فوتسال بانوان کشور آغاز کرد. در این ماه خبرهای خوب باشگاه مس کرمان حول مسابقات تیم های هندبال و بسکتبال قرار داشت که روندی عالی در بازی های لیگ برتر خود پیدا کرده بودند. نیم فصل اول رقابت های لیگ یک نیز در این ماه برای تیم فوتبال مس کرمان به اتمام رسید و مس با کسب 23 امتیاز از هفده مسابقه در رده 9 جدول به تعطیلات نیم فصل رفت.

دی:
زمستان با خبر تلخ درگذشت ملیکا محمدی بازیکن تیم فوتبال بانوان خاتون بم آغاز شد که جامعه ورزش از جمله باشگاه مس کرمان را نیز عزادار کرد. در دی ماه که جامعه ورزش کشور حواس خود را معطوف به بازی های جام ملت های آسیا در قطر کرده بود، تیم فوتبال مس کرمان با بازی برابر سپنتا تربت حیدریه بازی های جام حذفی این فصل خود را هم آغاز کرد.

بهمن:
در حالی که مدیریت باشگاه مس کرمان در یک بلاتکلیفی قرار گرفته بود، در نهایت در این ماه محمدرضا کافی به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه مس کرمان جایگزین امیری خراسانی شد. تیم والیبال مس کرمان که با جمعی از بازیکنان جوان و کرمانی کار خود را در لیگ یک پیگیری می کرد، در این ماه با حفظ سهیمه خود در مسابقات به کارش پایان داد و در رده نهم جدول قرار گرفت. رقابت های دور برگشت لیگ یک فوتبال نیز از همین ماه برای مس کرمان آغاز شد. در این ماه رقابت های لیگ های فوتبال پایه با صعود تیم های نونهالان و زیر 18 سال های مس کرمان به دور بعد مسابقات خود و ماندگاری تیم های نوجوانان و امید در لیگ برتر و سقوط تیم جوانان به لیگ یک برای تیم های پایه باشگاه مس به اتمام رسید. در همین ماه تیم تیراندازی با کمان بانوان مس کرمان نیز برای سومین سال متوالی عنوان قهرمانی خود در لیگ برتر را تکرار کرد.

اسفند:
آخرین ماه سال با یک رکوردشکنی فوق العاده برای تیم هندبال مس کرمان آغاز شد و این تیم موفق شد با کسب دوازده پیروزی متوالی رکوردی بی نظیر در جریان بازی های لیگ برتر برجای بگذارد. تیم تکواندوی مس کرمان نیز در این ماه در بازی های جام باشگاه های آسیا و لیگ برتر دو عنوان چهارمی کسب کرد تا به کار خود پایان دهد. تیم جودو مس کرمان نیز در همین ماه با قرار گرفتن در رده دوم سوپر لیگ بازی هایش را انجام داد. تیم فوتبال مس نوین نیز از این ماه بازی های خود را در لیگ سه آغاز کرد.تیم فوتسال دختران مس کرمان نیز با کسب عنوان سومی در لیگ برتر بازی های این فصل خود را در اسفند تمام کرد. و در نهایت اتفاقات امسال برای باشگاه مس کرمان با کسب رتبه عالی پنجمی برای تیم شگفتی ساز بسکتبال مس کرمان به اتمام رسید.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در سه شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۳ و ساعت 15:14 |

این نگرش مثبت نباید کور شود

بدون شک یکی از مهمترین مولفه های تعیین جنس حرکت باشگاه های ورزشی مس ایران، نوع نگرش شرکت مس به مقوله ورزش خود می باشد.



در همین یکی دو سال اخیر تبعات و تفاوت نگرش مثبت و منفی و حتی در جایی نگاه بی تفاوت شرکت به بحث ورزش، خود نشان داد که این موضوع تا چه اندازه برای ورزش و باشگاه های مس می تواند دارای اهمیت باشد.

در مقطعی یعنی ابتدای همین سالی که رو به پایان است نوعی بی تفاوتی و دلزدگی از ورزش در نگرش شرکت مس به چشم می خورد که نشانه های زیادی از آن برای تشریح و تعریف وجود داشت که از حوصله این مقال خارج است که به خوبی همان نگاه سرشار از بی تفاوتی و عدم ورودهای مناسب و به موقع به خصوص به مسائل باشگاه کرمان و رفسنجان می توانست زمینه ساز بسیاری از اتفاقات هولناک در آینده باشد که ماه های میانه امسال سونامی تبعات آن نگرش بر سر این باشگاه ها فرو ریخت....

با تغییرات در شرکت مس و انتخاب مدیرعامل جدید این شرکت، جامعه ورزش مخاطب مس به شدت مشتاق تغییر نگاه مدیریت جدید شرکت به بحث ورزش هم بود که البته این اتفاق هم رخ داد و تشکیل یک کمیته ویژه برای رسیدگی به امورات و مشکلات ورزش کاملا نشان می‌داد این نگرش متفاوت شده است...

حالا با گذشت چند ماه از تشکیل این کمیته چند موضوع کاملا قابل توجه می باشد که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد....نخست اینکه جریان حرکت ورزش مس در این شرکت شکل منظم خود را گرفته است و مثل اواخر سال گذشته و ۶ ماه ابتدایی امسال ابهام در نحوه مدیریت کلی ورزش مس زدوه شده است...دوم اینکه شمایل مشکلات مالی باشگاه های ورزشی مس حداقل شکل روشن تری به خود گرفته است و این ابهام زدایی مالی هرچند نکات دردناک بسیار در خود دارد اما حداقل برای حل مشکل، صورت مسئله مشخص شده است....سوم اینکه ورزش مس و باشگاه های آن زمینه های برنامه ریزی را برای بلند مدت و حداقل سال آینده خود دریافت کرده اند که این موضوع در نگرش همراه با بی تفاوتی شرکت به هیچ وجه امکان پذیر و حتی قابل فکر هم نبود.

هرچند این روزها به واسطه پیدا کردن همان صورت مسئله وحشتناک مالی و البته حل و فصل دردآور آنها، فشار و هجمه زیادی برروی ورزش شرکت مس به شکلی هدف دار صورت گرفته است و هرچند باید قبول کرد که این حجم از سونامی مشکلات که بهرشکل در کوتاه مدت بر سر باشگاه‌های مس خراب شد، تحت هیچ شرایطی نمیتواند در بازه زمانی بسیار کوتاه حل و فصل پیدا کند، اما می توان به تغییر نگرش شرکت به ورزش و باشگاه های خود که از حالت منفعل به پویا تغییر حالت داده است به شدت امیدوار بود و این دلگرمی را داشت که با این نگرش و این پیگیری شرکت، حداقل از روزهای مصیبت بار بی توجهی و یا نگرش منفی این شرکت به ورزش مس فاصله گرفته شود.

و البته نباید این نگرش مثبت را با هجمه هایی که فقط به هدف درآمدزایی های کوتاه مدت از مسیر ایجاد حاشیه می باشد به راه انحراف کشاند یا اینکه در فضای منفی سابق خواب رفت و آنقدر بر طبل بد صدای آن زمان کوبید که صدای خوش آهنگ‌چکش بر ورزش مس گم شود و شنیده نشود.

+ نوشته شده توسط سعید قرایی در شنبه بیست و ششم اسفند ۱۴۰۲ و ساعت 1:50 |