تاریخچه تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان

تاریخچه تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان

قانون نظام معماری و ساختمانی کشور در سال 1352 تصویب شد نام گذاری این قانون به این علت بود که قرار بود دوسازمان در آن ایجاد شود نخست سازمان معماری وشهرسازی و دیگری سازمان نظام ساختمان و تاسیسات بخش اول هر کدام از این سازمانها در کنار هم قرار گرفتند و به این ترتیب قانون نظام ساختمانی و معماری شکل داده شد وقرار شد این سازمانها هم به مسایل مربوط به معماری و شهرسازی توجه کنند و هم به مسایل ساختمانی  لزوم تشکیل سازمان نظام معماری و ساختمان تدوین قوانین پایه ای و مبنا در زمینه شهرسازی بود یکی از این قوانین تغییر نام وزارت آبادانی ومسکن به وزارت مسکن و شهرسازی با یکسری ماموریتهای نو بودقانون دیگر  قانون تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی بود این قوانین تصویب شده حاصل تهیه طرح معروف فرمان فرماییان (طرح جامع تهران سال 47 ) بود بعد از تهیه طرح جامع تهران می بایست اسکان جمعیت حاصل از مهاجرت و رشد سریع آن در شهرتهران ساماندهی می شد بنابراین نیاز به قوانین به روزتری احساس میشد سال 49-52 سالهای پایه گذاری قوانین بنیادی در شهرسازی و معماری است در این سالها معماران به تدریج به عرصه شهرسازی آمدند و بسیاری از این معماران در مناصب مدیریتی عالی در وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان قرارداشتند همچنین شورای عالی معماری و شهرسازی کشور اینچنین تاسیس شد محل این تشکیلات هم وزارت کشور وقت بود .اولین انتخابات در سال 56 بود و برای سازمان نظام معماری و ساختمان تشکیل شد که که در کوران انفلاب به فراموشی سپرده شد با بسط قانونی که پیش از انقلاب تدوین شده بود قانون آزمایشی سال 71 توسط مهندس محسن بهرام غفاری تنظیم گردید . این پیش نویس در سال 74 تصویب گردید قانون نظام مهندسی یک دوره سه ساله را گذارند در این سالها هم چون نهادهای پیش بینی شده آن تاسیس نشد نواقص ان بصورت کامل نمایان نگشت تا سرانجام در سال 74 به قانون عادی تبدیل شد در این 20 سال اکنون می توان نقاط قوت و ضعف قوانین مدون شده را شناسایی و ویراستاری نمود از جمله نقاط قوت آن نظام خویش انضباطی بین هفت رشته است که با تشکیلاتی بوجود امده امور حرفه ای خود را سامان دهد کارکرد دوم ان مثل سایرنظامهای صنعتی یک مرجعیت تخصصی را فراهم نموده است که بجای تک تک افراد صاحبان حرفه می تواند مخاطب قرار گیرد نقطه قوت سوم ان ماموریتهای اعتلایی و ارتقایی آموزشها و سمینارها به هنگام نگه داشتن دانش فنی را عهده دار است چهارم خواسته های صنفی مهندسین را به دولت یا نهادهای تصمیم گیرنده بازگو نماید یعنی در غیاب  صنف فراگیر مهندسی کارکرد شبه صنفی مهندسین را داشته باشد از نقاط ضعف قانون هم می توان به نبود ضوابط دقیق شکل گیری در ارکان مدیریتی است بدین صورت کسانی که دارای پایه و مایه علمی تر و مهارت های بیشتری هستند عهده دار مدیریت در هیئت مدیره ها و شورای مرکزی گردند ضعف دوم قرار داشتن هفت رشته درکنار هم در امور مدیرتی سازمان است به همین دلیل مرجعیت تخصصی آن هم سلب می شود تعریف تخصص این است که باید ژرف وباریک باشد

deep and narrow )  )یعنی در محدود باریک بسیار عمیق عمل کند مورد بعدی داشتن یک سلسله ماموریت بنگاهدارانه است که چنین سازمانی را نمی تواند این ظرفیت را داشته باشد کسانی که عهده دار امور سازمان می شوند که چابکی بیشتری در امور اقتصادی دارند تا امور تخصصی و علمی بنظر میرسد دوره ازمایشی 72 تا 76 موفق ترین دوره سازمان بلحاظ نظم کیفیت و تدوین مدارک پایه بود که بعد از شش دوره اکثر کارکنان متوسط ادارات دستگاههای دولتی و شهرداری و کسانی که مهارت بیشتری درجمع اوری ارا تشکیل گروههای انتخاباتی دارند در هیات مدیره هستند در حال حاضر شاکله اصلی هیئت مدیره ها کسانی هستند که بجای مهارت های فنی وتخصصی بالا مهارتهای اداری زیادی دارند و می دانند چطور خود را به صندلی هیئت مدیره ها برسانند با این تفاسیر همچنین ابلاغ موارد ابهام توسط وزیر محترم راه وشهرسازی امید است هیئت مدیره دوره هفتم توسط مهندسان حرفه ای اداره شود نه شاغلان دولتی به قول وزیر محترم راه شهرسازی نمی توان در دو سمت میز نشست.  اصطلاحی که در مورد نهادصدور پروانه و نهاد نظارتی ایشان در مصاحبه هایشان بکار برده اند .

چیااشرفی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان 

منبع : مصاحبه مهندس محسن بهرام غفاری مشاور محترم رئیس سازمان نظام مهندسی کل کشور در روزنامه دنیای اقتصاد 

خالق شاره که م سنه درگذشت

محی الدین حق شناس شاعر ونویسنده نامور سنندجی دیروز بر اثر کهولت سن در منزل شخصی خود  دارفانی

راوداع گفت

از اثار ایشان می توان به اثر شاره که م سنه بر شمرد خدایش بیامرزد



دکتر بختیار بهرامی

بختیار بهرامی ،استادیار گروه آموزشی معماری و شهرسازی دانشگاه کردستان؛ دانش آموخته دکتری معماری با گرایش طراحی شهری از دانشگاه تهران (1390)؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد پیوسته معماری از دانشگاه هنر (1380).

از اساتید جوان وبسیار خوش ذوق سنندجی می باشد که در حال حاضر رئیس کمیته آموزش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان می باشداز کارها وفعالیتهای ایشان در شهر سنندج می توان به  ساختمان اداری مخابرات وحدت واقع در خیابان جام جم، ساختمان وکلای یاسا در خیابان حسن آباد و دهها پروژه مسکونی و... اشاره کرد.از دوستانی که علاقمند هستن با ایشان در ارتباط باشن و از نوشته هایشان  استفاده کنن پیشنهاد می کنم به وبلاگ ایشان سری بزنن که ادرس ان را در پیوندهای روزانه قرارداده ام .به نظر بنده یکی از اساتید خوب و از افراد صاحب نظر در معماری می باشند که امیدوارم مسئولان استان از نظرات کارشناسانه ودلسوزانه ایشان استفاده کنن ایشان در زمینه طراحی شهری همانطور که عرض کردم دارای نظرات بسیار ارزشمندی هستن و  کشور زیبایمان ایران ،استان کردستان واقعا به دیدگاه وتلاش چنین انسانهای عزیز وقابل احترامی نیاز دارد.آرزوی قلبی بنده اینست که شایسته سالاری بعنوان یک اصل شناخته شده نه به حرف بلکه به عمل دیده شود واین تغییر وارزو نیازمند فرهنگ سازی ،ارزش گزاری به نخبگان و همچنین تعامل عامه جامعه با طبقه صاحب فکر می باشد.

دلنوشته

کارپاکان را قیاس از خود مگیر

گرچه باشد در نوشتن شیر شیر

ان یکی شیرست کادم می خورد

دیگری شیریست که آدم می خورد

ندادن پروانه اشتغال به کار مهندسی با کد اصلی به فارغ التحصیلان معماری وعمران

حق گرفتنی ست نه دادنی

در حال حاضر پیگیر رایزنی جهت حل مسئله  پروانه اشتغال به کار مهندسی برای فارغ التحصیلان کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی وتکنولوژی معماری می باشم از دوستانی که چنین مسئله ای دارند نیازمند همفکریم امروز به اتفاق سه نفر از اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با مدیر کل راه وشهرسازی کردستان جلسه ای داشتیم ایشان صحبتها ونظرات رو شنیدن و قول مساعد دادن برای همکاری ،  امیدوارم  به نتیجه برسیم دوستان کردستانی میتونن مدارک .طومارو یا هر نوع نامه یا مکاتباتی داشتن روز 92/6/16و92/6/17 ساعت 9 تا 10 صبح به بنده یا اقای مهندس کیوان قادری در سازمان نظام مهندسی تحویل بدن سعی میکنیم حتی المقدورجلوی درب سازمان حضور داشته باشیم برای گرفتن مدارک واحیانا راهنمایی دوستان و عزیزانی که در جاهایی دیگر کشور به همین وبلاگ و ایمیل بنده مدارک ویا مکاتبه داشته باشن

میادین شهری؟ یا فلکه های شهری

مطلبی که ملاحظه می فرمایید در هفته نامه سیروان با همین عنوان به چاپ رسید

15.00


نوشته ای که می خوانید گذری است بر تحلیل فضاهای شهری سنندج از دیدگاه یک معمار وشهرساز و بصورت جزئی تر شناخت میادین شهری از فلکه ها وتفاوت این دو از هم که بعضا باهم تفاوت بنیادین دارن حال شاید این سوال پیش بیاید که چرا این موضوع را انتخاب کردم اگر به این فضاهای شهری حال حاضر سنندج نگاهی بیندازیم متوجه نو شدن تابلو های ان میشوید که شهرداری به تازگی البته چند ماهی میگذرد برای من تازگی دارد اقدام به نصب انها نموده مدیران محترم شهر سنندج بر اساس همان دیدگاه و گفته های قدیمی بدون در نظر گرفتن معنای کلمات اسامی فلکه های شهری مثل ازادی . کوهنورد . کوزه بدوش و ... از انها بعنوان میدان یاد کرده کما اینکه این عنوان در بین مردم هم جا افتاده با این وصف برخود لازم دیدم تا چند سطری با خوانندگان محترم در میان بگذارم

1-تعریف میادین شهری وکاربرد ان در شهر

فضایی شهری است برای ارتباط و حضور مردم و در بعضی جاها صرفا مکانی پیاده و گرهی شهری هم می باشد بدین معنی، محل تجمع و ورود افراد یعنی به صورتی ایمن افراد میتوانن به ان داخل شوند بوسیله پیاده رو مناسب. پل ویا زیر گذرو نه از وسط خیابان انهم صرفا جمعه ها وروزهای تعطیل جهت استفاده از فضای سبزش، همچنین دارای عملکرد و کارکردی اجتماعی و ارتباطی و فرهنگی و نه محل تصادف و حوادث ناگواربرای عابر پیاده با ماشینهای عبوری در اطراف میدان وفضایی برای دلهره واضطراب خانواده

 

اصولی که در مورد میادین شهری میتوان یافت به اجمال و مختصر بدین شکل می توان ذکر کرد

 

الف) محصوریت بدین مضمون که از داخل فضا کسی نمی تواند بیرون ان را ببیند و روشهای بکار رفته به حدی متعدد و متنوع بودند که کسی نمی تواند خلق ان را تصادفی بداند

 

ب)اندازه و شکل میدانها با بناهای اصلی و مهمی که بدنه میدان را شکل می دهد رابطه مستقیمی دارد یعنی بدنه میدان دارای جداره بلند یا کوتاه و یا در مواردی بصورت اگاهانه فاقد جداره هستند.

 

ج) نامنظمی میدانهای قدیمی بخاطر رشد تدریجی و معمولا در دید ناظر ناپیدا می باشد و فقط روی نقشه قابل درک هستند

د)ومهمترین عامل به نظر بنده  فضایی جهت ارتباط . حضور و دارای کارکرد اجتماعی وفرهنگی بدین معنی که امکان وایجاد رخدادهای انسانی در ان بسیار است البته نه در تقاطع چند خیابان انهم بدین شکل فعلی

 

برای مثال میتوان از میدان نقش جهان در اصفهان  گنجعلی خان کرمان از میادین قدیمی ایران  همچنین از میادینی که در چندسال اخیر در ایران طراحی شده اند مانند میدان شهدا مشهد .میدان استقلال و تره بار پیرانشهرنام برد در کشورهای غربی هم میتوان نمونه های فراوانی را یاد کرد که واجد شخصیت میدان هستن از جمله میدان جوزف در وین سن پترزبورگ و سرباز گمنام در روسیه و بسیاری دیگر

 

2) اما فلکه های شهری در  واقع محصول شهرسازی مدرن و بوجود امدن خیابان و موجودی به اسم اتومبیل می باشد و بهترین توضیح در باب درک انها همان فضاهایی هستنن که من و شما در تقاطع خیابانها انهارا میبینیم و کارکرد شان هم کاهش ترافیک می باشد که حتی ما نتواستیم از ان هم به درستی استفاده کنیم و بلای جان شهرها یمان هم شد که چراییش در مطلب دیگری خواهد گنجید با این حال این فضا زمانی در تقاطع خیابانی طراحی میشود که حجم ترافیک انرا در ورود به خیابان دیگر بکاهد نه مانند شهرهای ما در تقاطع چهار خیابان و بعضا هم بیشتر  جهت چرخ چرخ عباسی ودور تسلسل راننده! با برگشتی به سابقه ذهنیمان و توضیحاتی که بصورت مختصر خدمتتان ارایه شد حال دیگر می شود فرق میدان وفلکه را از هم تمییز داد و بنده هم جز این قصد دیگری نداشتم امیدوارم مدیریت محترم شهری در چند سال اینده که این تابلوها کهنه و فرسوده شدن اسامی درست انهارا الصاق نمایدوروی تابلوهااسامی واقعی فضاها را ببینیم امیدوارم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-bidi-font-family:Arial;}

باید ماند وساخت


یادی ازبهاالدین ادب

مرداد ماه امسال براي كردها و بوي‍‍ژه مردم سنندج پيش از آنكه گرمايش آزار دهنده باشد، روزهايش ياد آورخاطره تلخ و اندوهناك وداع با يكي از فرزندان صديق...

ادامه نوشته

سالهای نزدیک...

من روزها وسالهاست گم شده ام  اوای دلم اسمانهارا در می نوردد

روزی خواهد امد تا ان روز منتظر نمی شوم حرکت خواهم کرد خود سرنوشتم را خواهم دوخت

به کسی احتیاجی نیست کیست که این را باور نکند اوای چشمم به کهکشان میرسد

هر چند عینکم را بردارم کمی تیره می شود اما میبینمش میبینمش

سالهاست که اورا می شناسم انگار همین یک

لحظه قبل بود که بازهم دیدمش که را میگویم؟ خودم را من خودم را گم کرده ام



چندکلمه ای در رابطه با درگذشت شاعر نامدار کرد شیرکو بی کس



از شاعران برجسته ی کردستان عراق است که در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر سلیمانیه به دنیا آمد . در سال ۱۹۶۸ اولین مجموعه شعر خود را به نام ( مهتاب شعر ) به چاپ رسانید .او جزو شاعران نسل دوم کردستان عراق و از هم نسلان عبدالله په شیو ، لطیف هلمت و رفیق صابر است. سخت كوشی و پیگیری این شاعر جهانی در سیطره فرهنگ، ادبیات و شعر كوردی ، به او شخصیتی غول آسا و عاصی بخشیده است. شاعر چیره دست فارس زبان روزگارمان سید علی صالحی سالها پیش شیركو بی‌كس را امپراتور شعر دنیا نامیده است. شیركو بی‌كس بی‌شك مانند حلقه‌ای گره خورده در زنجیره‌ی خدایگان تاریخ ادبیات دنیا چفت شده است، خدایگانی مانند : لوركا، محمود درویش، نرودا، ریتسوس، داستایوسكی، شاملو، جبران خلیل و... كه چنان بتی ستودنی در معابر اسطوره‌ای ملل دنیا جاودانه خواهند ماند. در این پست دیوان اشعار این شاعر بلند آوازه در اختیار شما قرار میگیردبی شک شیرکو قسمتی از تاریخ کردستان و مردم کرد بوده وخواهد بود روحش شاد ویادش گرامی.