شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار!

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، پدیده مواد مخدر و روان گردان ها از نظر ماهیت به گونه ای هستند که در ردیف سه بحران جهانی در کنار بحران های هسته ای، جمعیت و زیست محیطی، تهدید کننده بشریت شناخته می شوند، زیرا این پدیده تمامی ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جوامع را تحت تأثیر مخرب خود قرار می دهد و بنیان هر اجتماع و خانواده را به کام خود برده و رسالت اصلی حاکمیت ها را مبنی بر رفاه و کرامت انسانی مورد تهاجم قرار می دهد.

یکی از مواد مخدری که این روزها جای مخدرهای سنتی را گرفته و جوانان به تصور اینکه این ماده اعتیاد آور نیست به مصرف آن روی آورده اند، شیشه است.

شیشه یا متامفتامین یک ماده محرک بسیار اعتیادآور، مهلک، خطرناک، غیر قابل پیش‌بینی و محرکی قوی برای سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع  به شمار می‌رود.

این ماده که اثرات بسیار خطرناکی برای مصرف کننده و اطرافیان او بر جای می گذارد، مصرف کننده را دچار علائمی چون لرز، تعریق، بیش فعالی، توهم و تشویش ذهن می کند و این روزها به دلیل ناآگاهی به ماده مخدر پرمصرف جوانان تبدیل شده است.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

مقدمه ای بر ماده محرک شیشه

شیشه یک ماده محرک صنعتی است که در طی روند تولید آن، از هیچ گونه ماده طبیعی استفاده نشده، نام علمی شیشه متامفتامین است که اولین بار توسط یک شیمی دان ژاپنی در سال 1919 تولید شد.

زمانی که مصرف این ماده محرک، افزایش پیدا کرد، به منظور جلوگیری از مصرف آن، لفظ « قتل سریع» به آن نسبت دادند، در خلال جنگ جهانی دوم سربازان قرص های آمفتامین به نام پروتئین را استفاده می کردند که استفاده آن به منظور کاهش اشتهای آنها در برابر محدویت های جیره غذایی و ایجاد بی خوابی برای جنگ های طولانی بود، استفاده از این ماده در بین خلبانان نیز به منظور انجام پروازهای طولانی انجام می گرفت که بعدها مصرف کنندگان این قرص ها دچار بیماری های جسمی و روانی متعددی می شدند.

متاآمفتامين يا شيشه، يک محرک اعتياد آور بسيار قوی با تاثير شديد بر روی سيستم عصبی است که با توجه به اینکه ظاهر کریستال مانند آن شبیه به خرده های شیشه است، به این نام معروف شده و به نام‌های کريستال، مت، آیس، اسپید،  و ... نيز شهرت دارد و به شکل دانه‌های کريستالی شفاف به صورت پودر به فروش می رسد.

تاریخچه ی ورود شیشه به ایران

تاریخچه ورود دقیق این ماده به ایران به‌ صورت مشخص معلوم نیست و گزارش‌ها حاکی از آن است که تا قبل از سال ۱۳۸۶ مصرف این ماده به‌ قدری محدود بوده است که در بررسی وضعیت سوءمصرف کنندگان که در سال ۱۳۸۳ صورت پذیرفت، موردی از مصرف این ماده گزارش نشده است، در طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ با کاهش شدید قیمت این ماده، شاهد رشد بسیار سریعی در آمار مصرف‌کنندگان این ماده مخدر هستیم. تا قبل از این بخش عمده این ماده به‌صورت قاچاق از کشورهایی همچون تایلند و مالزی وارد ایران می شد ولی از آن‌رو که تولید این ماده به‌صورت آزمایشگاهی و با مواد و عناصری نه‌ چندان گران‌ قیمت صورت می‌پذیرد، سوداگران داخلی را به طمع انداخت که در داخل کشور نسبت به ساخت و عرضه این ماده مخدر اقدام کنند.

جالب‌تر آنجاست که فرمول تهیه این ماده، فرمولی مشخص بود، ولی سوداگران داخلی در هر قسمت، در صورتی که با کمبود ماده یا عنصری مواجه می‌شدند ماده‌ای مشابه را به خدمت می‌گرفتند و این اعمال سلیقه شخصی به دلیل در دسترس نبودن مواد، ارزان‌تر فراهم شدن و نبود تجهیزات کافی تا جایی ادامه یافت که کارشناسان امر در بررسی‌های خود شاهد استفاده از اسید باطری و یا جوهر نمک در ساخت و تهیه این ماده بودند، همین تغییرات در عناصر اولیه، سبب شد سیر تخریبی ماده مرگ‌آور اولیه سرعتی دوچندان یابد.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

افزایش 146 درصدی شیشه طی سال 97 در کرمان

سرهنگ کامبیز اسماعیلی، رییس پلیس مواد مخدر استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه طی سال ۹۶، ۷۹کیلو شیشه از لابراتوارهای تولیدی خارج از استان کشف شده، گفت: از ابتدای سال ۹۷، شاهد کشف ۳۷کیلو بوده ایم که این میزان،  ۱۴۶درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی با اعلام اینکه بیشترین میزان مصرف مواد در 12 استان کشور در مرحله زنگ خطر است، افزود: کرمان یکی از این استان هاست که در این زمینه باید چاره ای اساسی اندیشیده شود.

سرهنگ اسماعیلی سن مصرف شیشه را به طور میانگین 20 سال عنوان کرد و هشدار داد: متأسفانه تحقیقات نشان داده است، سنین 20 تا 24 سالگی مصرف شیشه را تجربه کرده اند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد بر اساس باورهای غلط و تفکرات نادرستی نظیر کاهش وزن(بانوان) و افزایش تمرکز و انرژی (بویژه دانشجویان در ایام امتحانات) به  مصرف شیشه و سایر ترکیبات متامفتامین روی می آورند و با چند بار سوءمصرف وابستگی شدیدی پیدا می کنند.

سرهنگ اسماعیلی یادآور شد: باید در نظر داشت موادی از قبیل شیشه، کریستال، کراک و هرویین به دلیل اینکه در آزمایشگاه های زیرزمینی ساخته می شوند، امکان درجه بندی آنها بر اساس نوع مواد ترکیبی و خلوص میسر نبوده و عوارض متعددی را به دنبال دارند.

 شیشه بیشتر از کجا وارد کشور می شود؟

رییس پلیس مواد مخدر استان کرمان با اشاره به اینکه ماده اولیه تولید شیشه در کارخانه های چین، هند و جمهوری چک تولید می شود و از طریق قاچاق به کشورهای دیگر منتقل و طی فرایندی تولید آن انجام می شود، گفت: شیوع مصرف شیشه همراه با تولید این ماده محرک در ایران بوده است و از آنجایی که استان کرمان  از استان هاییست که در مسیر ترانزیت مواد مخدر است، همواره آسیب بیشتری در این خصوص دیده است.

سرهنگ اسماعیلی افزود: پس از گذشت مدتی، روند تولید شیشه در آزمایشگاهها و آشپزخانه های زیرزمینی توسط سودجویان در کشور افزایش یافت که این مسئله باعث روند رو به رشد مصرف شیشه شد.

وی تصریح کرد: ناآگاهی جوانان در خصوص مضرات مصرف شیشه برای مدتی مصرف شیشه را به رتبه ی سوم انواع مواد مخدر رساند که پس از مبارزه ی جدی پلیس مبارزه با مواد مخدر با قاچاقچیان و کشف تعدادی از آشپزخانه های تولید شیشه و در دستور کار قرار گرفتن آموزش های پلیس و بالا رفتن آگاهی عمومی مردم، هم اکنون مصرف آن نسبت به سال های قبل میزانی کاهش یافته است.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

اظهارات تکان دهنده ی یک قربانی شیشه

با افزایش مصرف شیشه در کشور طی سال‌های اخیر، شاهد افزایش جنایت‌های قاتلان شیشه‌ای بوده ایم، کافی است سری به صفحات حوادث روزنامه‌ها بزنید، قاتل شیشه‌ای همسرش را کشت، مادر قربانی پسر شیشه‌ای، جنایت هولناک قاتل شیشه‌ای، پدر شیشه ای همسر و پسرش را کشت و... تیترهایی است که هر روز می‌بینیم و گاهی راحت از کنار آن می‌گذریم، اما حضور این معتادان در هر خانواده یا حتی همسایگی می‌تواند زنگ خطری برای سرقت، قتل،  یا تجاوز باشد.

« س. ب » جوان 25 ساله ایست که به قول خودش با تعریف و تمجید دوستان از این ماده ی محرک، به سمتش کشیده شده است، این قربانی که یک بار دست به قتل نافرجام همسرش زده، در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان از روزهای سخت اسارت جسم و روح خود در دستان این ماده ی مخرب گفت: "وقتی با شیشه آشنا شدم با این دید که فقط افراد با کلاس و پولدار از آن استفاده می کنند و هیچ گونه وابستگی در فرد ایجاد نمی کند و براحتی می توان آن را ترک کرد، به سمتش رفتم.

متأسفانه پس از دو، سه بار استفاده، دیگر به این غول بی شاخ و دم، اعتیاد پیدا کردم، وابستگیم اینقدر شدید بود که تمام وسایل خانه را فروختم و دود کردم، کم کم احساس می کردم همه مرا مثل یک دزد زیر نظر گرفته اند و تمام اعمال و رفتار مرا دنبال می کنند و این عصبانیم می کرد.

به تدریج به همسرم که شاید تنها به دلیل پاکدامنی برای زندگی انتخابش کرده بودم، مظنون شدم و احساس می کردم به من خیانت می کند، بارها در مقابلش الفاظی را بکار می بردم که شاید اگر دیگران می شنیدند مرا بی غیرت نسبت می دادند.

حتی به فکر قتل همسرم هم افتادم، اما موفق نشدم آن را عملی کنم."

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

ناآگاهی مهمترین دلیل افزایش استعمال شیشه

دکتر محمد علی طغرلی پزشک و درمانگر اعتیاد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: یکی از عواملی که زمینه شیوع بیش ‌از حد مصرف شیشه را فراهم آورد، فقدان آگاهی و شناخت لازم از فرجام فاجعه‌بار این ماده مخدر بود.

وی افزود: روزگاری نه‌چندان دور، این ماده مخدر با عنوان ماده انرژی‌زا که هیچ‌گونه اعتیادی را در پی ندارد عرضه می‌شد و بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر گیاهی به منظور ترک اعتیاد خود به جمع مصرف‌کنندگان این ماده پیوستند.

طغرلی تصریح کرد: در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی و تناسب‌اندام هم از این ماده به‌ عنوان یک چربی سوز قوی و مؤثر مورداستفاده قرار می‌گرفت و بسیاری از بانوان این مرزوبوم که حتی زمینه استعمال دخانیات را هم نداشتند به طمع تناسب‌اندام به دام این ماده مخرب گرفتار شدند.

این پزشک و درمانگر اعتیاد یادآور شد: از آنجایی‌که این ماده یک محرک بسیار قوی است، حتی مصرف کم آن نیز می‌تواند سبب حالت بی‌خوابی، افزایش فعالیت و کاهش اشتها شود و حالت کوتاه و شدیدی از سرخوشی عمیق به دنبال مصرف این ماده به وجود می‌آید که ناشی از رها شدن و افزایش بیش ‌از حد یک ماده شیمیایی و ناقل عصبی در مغز به نام دوپامین است.

طغرلی بیان داشت: مصرف بلندمدت این ماده محرک می‌تواند باعث ایجاد تحمل شود و این بدان معناست که دیگر حالات سرخوشی با مقادیر کم ماده امکان‌پذیر نخواهد بود و فرد می‌بایست برای دستیابی به سرخوشی یا تشدید آن، مقادیر مصرف ماده و یا دفعات مصرف را افزایش دهد.

وی گفت: این ماده با تغییرات آستانه تحریک‌پذیری زمینه افزایش دریافت‌های حسی را فراهم می‌سازد که در ادامه سبب بروز حالتی می‌شود که ما از آن با عنوان انفجار حسی یاد می‌کنیم و فرد مصرف‌کننده با ادامه مصرف، به دلیل تحریک بیش‌ از حد سیستم اعصاب مرکزی، دریافت‌های حسی را تجربه می کند که عامل بیرونی ندارند و از آن با عنوان توهم یاد می‌شود.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

علائم و عوارض استعمال شیشه

طغرلی افزود: مصرف این ماده با افزایش ضربان قلب، ضربان نامنظم قلب، صدمه دیدن رگ‌های مغزی ناشی از سکته مغزی و افزایش دمای بدن و نهایتاً تشنج، زمینه‌ساز صدمات جبران‌ناپذیری بر سیستم اعصاب مرکزی می‌شود.

وی تصریح کرد: اکثر مصرف‌کنندگان این ماده دوره‌های متناوبی از پرخاشگری و اغتشاش شعور را تجربه کرده‌اند که اختلالات جدی در روابط اجتماعی و شغلی فرد ایجاد می کند.

این پزشک و درمانگر اعتیاد، خطرناک‌ترین وضعیت برای مصرف‌کننده شیشه را تویکینگ tweaking  عنوان کرد و یادآور شد: این حالت وقتی روی می‌دهد که شخص ۳ تا ۱۵ روز نخوابیده باشد و دچار علائمی چون تحریک‌پذیری و بدبینی باشد، چنین حالتی را تویکینگ و شخص را اصطلاحاً تویکر می گویند.

طغرلی بیان داشت: شخص تویکر اشتیاق شدید به مصرف هر چه بیشتر شیشه دارد ولی پیدایش حالت اوج یا اثرات اولیه بسیار مشکل و در حد محال است و از این ‌رو شخص دچار ناامیدی و رفتار ناپایدار می شود.

وی گفت: رفتارها و واکنش‌های شخص تویکر کاملاً غیرقابل پیش‌بینی بوده و امکان دارد رفتاری خشونت‌آمیز از خود نشان دهد، مواردی از جدال‌های شدید خانوادگی، تصادفات رانندگی و جنایت‌های لحظه‌ای از این افراد گزارش‌شده است.

طغرلی افزود: فرد تویکر می‌تواند کاملاً طبیعی جلوه کند، چشمانی روشن و گفتاری موجز دارد و حرکاتش تند و چابک است اما باکمی دقت می‌توان دید که چشمان شخص، ده برابر سریع‌تر از حد طبیعی حرکت می‌کند، در صدایش ارتعاشی خفیف وجود دارد و حرکاتش سریع و پرشی است، در این حالت احساس‌های منفی شخص همچون بدبینی و ناامیدی به مقدار زیادی افزایش نشان می‌دهد، بیماری اضطراب پارانویا (جنون سوءظن) در این افراد به‌شدت دیده می‌شود و در مجموع برخورد با چنین افرادی باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

وی به یک مورد عینی از اعتیاد به شیشه اشاره و تصریح کرد: شخصی که متهم درجه‌یک قتل بود در پاسخ به پرسش قاضی که از وی دلیل قتل را سؤال کرد به ارتباط نامشروع مقتول با همسر خود اشاره می‌کند که با تحقیق به‌عمل‌آمده، قاضی مطلع شد که آن مرد اصلاً همسری ندارد.

طغرلی یادآور شد: یکی از آثار مصرف شیشه، از دست رفتن ارتباط فرد با واقعیت است و مصرف درازمدت مت‌آمفتامین ممکن است به ابتلا به روان‌پریشی با علائم پارانویا یا بدگمانی، اختلال خلقی، هذیان فکری و توهمات ادراکی هم منتهی شود. برای مثال معتادان به این ماده ممکن است احساس کنند حشراتی روی پوست آن‌ها می‌خزند و در نتیجه ممکن است پوستشان را تا حدی بخارانند که دچار زخم‌های باز و عفونت شود.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

این پزشک و درمانگر اعتیاد، مشکل دیگر در میان مصرف‌کنندگان این ماده را عارضه دهانی مت “Meth mouth” عنوان کرد و گفت: بسیاری از مصرف‌کنندگان دچار پوسیدگی دندان می‌شوند که گرچه علت دقیق آن روشن نیست، اما تصور می‌شود به علت کاهش جریان خون به دندان‌ها و لثه‌ها، خشکی دهان و کاهش ترشح بزاق ایجاد شود.

طغرلی، خشکی دهان، افزایش سرعت تنفس، سردردهای طاقت‌فرسا، خشکی، سوزش و ترک لب‌ها، بزرگ شدن مردمک چشم، سیاهی رفتن چشم، لرزش دست‌ها و انگشتان، حالت تهوع، تعرق بیش ‌از اندازه، سرگیجه، بالا رفتن فشارخون، بالا رفتن حرارت بدن، تپش قلب، پوسیدگی شدید دندان‌ها، آلزایمر، افکار قتل و خودکشی، ضعف سیستم ایمنی، آسیب‌های کلیوی و ریوی، انقباضات فک و به هم زدن دندان‌ها را از دیگر عوارض مصرف مت آمفتامین (شیشه ایرانی) برشمرد و افزود: اینها تنها بخش کوچکی از عوارض سوءمصرف این ماده را شامل می‌شود و استفاده از دوز بالای شیشه می‌تواند موجب آسیب در رگ های مغزی و در نهایت مرگ شود.

عوارض مصرف شیشه در بارداری

وی تصریح کرد: مصرف شیشه در بارداری موجب بروز مشکلات عمده‌ای از قبیل زایمان زودرس، عکس‌العمل‌های غیرطبیعی در مادر، حساسیت روحی بسیار شدید و نقص‌های مادرزادی در طفل شود.

طغرلی یادآور شد: افرادی که به‌یک‌باره مصرف شیشه را قطع می‌کنند دچار علائم وحشتناکی نظیر افسردگی عصبی، خواب طولانی و آشفتگی، به‌هم‌ریختگی‌های روانی، کم‌آوردن انرژی، سراسیمگی، تیک‌های عصبی، اضطراب و عدم تعادل در رفتار می شوند.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

تصورات غلط افراد مبنی بر اینکه شیشه مخدر نیست!

میترا میرزادی گوهری، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت:  اغلب بيماران مبتلا به اعتياد از پيشينه روانی نامناسبی برخوردار هستند و با توجه به اینکه شناخت كافی از شرايط خود را دارا نبوده و نيستند، اكثر آنها با ورود به دنيای اعتياد به صورت كاملاً نا آگاهانه اقدام به تشديد علائم و بيماری زمينه ای خود می كنند.

وی افزود: یکی از تصوراتی که موجب سوق داده شدن افراد به سمت و سوی ماده ی محرک و مخرب شیشه می شود این است که شیشه مخدر نیست و به راحتی ترک می شود.

میرزادی گوهری تصریح کرد: همین تصور موجب شده حتی در برخی باشگاه ها، به منظور کاهش وزن از این ماده محرک استفاده شود، اما این تصور که این ماده چون مخدر نیست، کسی که به آن اعتیاد پیدا کرد به راحتی می تواند وابستگی اش را کم کند، اشتباهی بزرگ است.

وی با اعلام اینکه متأسفانه زنان یکی از گروههایی هستند که به این ماده ی مخدر خطرناک اعتیاد پیدا کرده اند، یادآور شد: براساس تجارب شغلی و نتایج تحقیقات مختلف، می توان گفت، زنان در روابط نزدیک و صمیمانه خود بیشتر از طریق همسر به مصرف این ماده روی می آورند یا حتی حضور مرد در نقش های مختلف مانند دوست، برادر، همسر یا پدر وسیله ای برای گرایش به سمت این ماده است، علاوه بر این، تاثیر گروه های همسال بین زنان بسیار بیشتر از مردان است و حتی نتایج تحقیقات نشان می دهد، مشکلات عاطفی و روانی نیز می تواند زنان را به سمت مصرف مواد بکشاند و آنها تمایل دارند از مواد به عنوان عاملی برای فرار از مشکلات عاطفی استفاده کنند.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

وی با اشاره به اینکه اعتیاد روح و جسم افراد را درگیر می‌کند، درمان آن را نیازمند یک کار تیمی و چند تخصصی از متخصصان روانپزشکان، مشاوره، پزشکان و غیره دانست و گفت: نمی توان فقط با کمک یک تخصص بیماران و معتادان را درمان کرد.

این روانشناس با اعلام اینکه جوانی گوهر نابی است که اعتیاد آن را به منجلاب تباهی و نابودی می کشاند، پیشگیری از سوء مصرف مواد را آسان تر، مقرون به صرفه تر و برتر از درمان سوء مصرف مواد دانست و افزود: از نظر جامعه شناسی برای حل یک معضل اجتماعی باید فرهنگ آن جامعه را تغییر داد و قطعاً این فرهنگ سازی باید از خانواده ها آغاز شود.

میرزادی گوهری با تأکید بر اینکه خانواده ها با مراقبت های رفتاری فرزندان و افزایش آگاهی آنان نقش عمده ای در این زمینه ایفا می کنند، ابراز امیدواری کرد: روزی فرا رسد که جامعه ای پویا، سالم و عاری از هر گونه ماده مخدر داشته باشیم.

باید دانست، استعمال شیشه علاوه بر ضربه ی جسمی، روحی و روانی به فرد و در نهایت به جامعه، از نظر حقوقی نیز محدودیت های قانونی را برای فرد مصرف کننده به دنبال دارد.

شیشه ای که شیشه عمر می شکند/ فرجامی فاجعه بار

مجازات مصرف شیشه چیست؟ 

علی محمودی، وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان با اشاره به اینکه در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، مجازات اعدام برای مجرمان مرتبط با شیشه لحاظ شده، گفت: طبق قانون جدید اگر جرم کسی قاچاق، تولید، خرید، فروش و صدور بیش از ۳۰ گرم شیشه است به شدیدترین مجازات یعنی اعدام محکوم می‌شود. 
وی افزود: اگر امروز کسی با هر مقدار شیشه دستگیر شود، مانند این است که با همان مقدار هروئین یا مرفین دستگیر شده است، پس به همان نحو مجازات شده و مصادره اموال صورت می‌گیرد. 
وی با اعلام اینکه اعتیاد با استعمال تفاوت اساسی دارد، تصریح کرد: کسانی که برای یک بار نسبت به استعمال مواد مخدر مبادرت کرده‌اند، طبق ماده ۱۹ قانون جدید مجازات، آنها ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۲میلیون تا ۱۰میلیون تومان جریمه نقدی خواهد بود.

حرف آخر

کارشناسان عرصه مطالعات اجتماعی و رفتاری از شیشه به‌عنوان سونامی قرن یادکرده‌اند و از آنجاییکه این ماده محرک، اعتياد آوری است که مصرف کننده به سادگی قادر به ترک آن نیست و حتی مصرف مقادیر کم آن می تواند، فرد را برای همیشه گرفتار کند، لذا اطلاع ‌رسانی صحیح به خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی مناسب در مناطق پرخطر، می‌تواند در نجات جان جوانان جامعه از چنگال سوداگران مرگ که مصرف شیشه را تبلیغ  می‌کنند، موثر واقع شود.

انتهای پیام/ب

گزارش از مریم سادات بهادر

 

آتشی که آرزوها را دود می کند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، امروز مسئله اعتیاد به مواد مخدر به‌صورت یک مشکل جهانی و همگانی درآمده است و به‌دنبال آن گرایش جوانان به مواد مخدر از جمله یکی از دغدغه های اساسی کشورهای جهان و مخصوصا کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته به شمار می آید.

در جامعه ما نیز مصرف مواد مخدر خطرناک از قبیل تریاک، هروئین، کوکائین، حشیش یا ماری‌جوانا و ال. اس. دی، مخصوصاً در بین نوجوانان و جوانان دائماً در حال افزایش است و شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر و سوادگران مرگ بی شرمانه دام اعتیاد را در همه جا می‌گسترانند.

جمهوری اسلامی ایران با تلاش های خود در مبارزه سخت با مواد مخدر، به عنوان خاکریز نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر با منشا تولید در افغانستان، هزینه صلح و امنیت جهانی را پرداخت می‌کند.

هزینه های مادی و معنوی کشورمان از جمله تعداد شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر، کشف سالانه چند صد تن انواع مواد مخدر و هزاران مورد درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر، تنها قطره ای از این دریاست.

زنگ خطر مصرف مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان

بررسی های اغلب پژوهش‌ها در سطح کشورهای مختلف حاکی از آنست که میزان مصرف مواد در جوامع مختلف به ویژه در میان نوجوانان و جوانان در حال افزایش است.

آمارها نشان می دهد بیش از ۶۰ درصد جرائم مرتبط با موادمخدر و بیش از ۶ میلون نفر در کشور تحت تاثیر مواد مخدر قرار دارند و روزانه ۸ نفر در اثر مواد مخدر جان خود را از دست داده و ۷۰ نفر نیز معتاد می‌شوند.

ضرورت حماسه ای عمومی درمبارزه با این بلای خانمان سوز

محمدی، کارشناس رسمی دادگستری با ارائه آمارهای تکان دهنده درخصوص جرائم مرتبط با موادمخدر و ذکرآثارسوء آن برپیکره جامعه مخصوصاً درعرصه اقتصادی،خواستارحماسه عمومی درمبارزه با این بلای خانمان سوز شد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران درتداوم شیطنت ها و دشمنی های خود، امروز با رویکرد و استراتژی جدیدی قصد دارند تا ما را ازیک کشور مدعی مبارزه با موادمخدر به یک کشور متهم ،تنزل جایگاه دهند، گفت: نیروهای بیگانه غربی به سرکردگی آمریکا هرچند با شعار مبارزه با تروریسم و موادمخدر وارد افغانستان شدند اما اندک زمانی پس از این حضور اشغالگرانه، مشخص شد که یکی از اهداف آنها از این تجاوز، باز کردن جبهه جدیدی برای افزایش فشارها برجمهوری اسلامی ایران است.

محمدی با اظهار امیدواری برای ناکام ماندن این تلاش مذبوحانه دشمنان، افزود: متأسفانه همجواری افغانستان با ایران و وجود حدود هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورمان سبب شده است که روزنه ی ورود موادمخدر به کشور باز شود.

هشدار در مورد تولید مواد مخدر صنعتی در آشپزخانه های خانگی سطح کشور

 محمدی تصریح کرد: در حال حاضر از سوی قاچاقچیان نسبت به تولید موادمخدر صنعتی و شیمیایی که بسیار خطرناکتر از مواد مخدرسنتی است، در آشپزخانه های خانگی در سطح کشور اقدام می شود به گونه ای که زمینه تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی و شیمیایی یعنی شیشه فراهم شده است.
 وی یادآور شد: وضعیت تولید و تبدیل موادمخدرصنعتی به سمتی جهت داده شد تا با عرضه مواد مخدر پرخطر همچون کراک و دست بردن در قیمت مواد عرضه شده، الگوی مصرف به این سمت کشانیده شود و از سویی با اشاعه شیشه در داخل و همزمان گسیل دادن حجم وسیعی از مواد پیش ساز از مبادی مرزی جنوب شرق و به ویژه شمال غرب، درکنار یک سلسله برنامه از پیش طراحی شده به واسطه گسترش و تبلیغ رسانه های ماهواره ای مواد مخدر و روان گردان، مسائل ضد ارزشی و خارج از چارچوب ترویج یابد.

وی با تشریح پیامدهای موادمخدر و روان گردان ها به عنوان زلزله خاموش و جنگ بدون مرز، از لحاظ بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خواستار همت جدی و حماسه آحاد مختف در پیشگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان و مبارزه با جرائم مرتبط شد.

اکثر پرونده های دعاوی خانوادگی، مربوط به مواد مخدر است

محمدی با اعلام اینکه اکثر پرونده های دادگستری به ویژه دعاوی خانوادگی، مربوط به مواد مخدر است، هشدار داد: هدف اساسی دشمنان از این اقدام، فروپاشی خانواده ها با تضعیف نهاد خانواده و در ادامه ی آن، فروپاشی اجتماعی و نظام سیاسی است.

افزایش مصرف مواد در میان جوانان به دلیل حساسیت این دوره از زندگی و نقش آن در زندگی آینده افراد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مسئله وقتی مهم‌تر می‌شود که این مصرف به سنین پایین تر کشیده می شود.

جوانان و نوجوانان اصلی ترين قربانيان مواد مخدر

میترا میرزادی گوهری، کارشناس روانشناسی در حوزه اعتیاد، جوانان و نوجوانان را اصلی‌ترین قربانیان مواد مخدر عنوان کرد و گفت: جوانان و نوجوانان به دلیل خصوصیات جوانی آسیب پذیری زیادی دارند، چرا که پویا و جستجوگرند، بهر جا سر می‌کشند، کنجکاو و به دنبال همه چیز هستند، لذا در مسیرشان هر راهی که گشوده شود، وارد می‌شوند.

وی با اعلام اینکه حتی گاهی آنان که صالح‌اند و با تعقل و اندیشه بهر کاری دست می‌زنند نیز ممکن است از روی کنجکاوی به چنین راههایی، سری بزنند، هشدار داد: در چنین اوضاع و احوالی است که زمینه‌ها، شرایط انحراف و فساد برای جوانان و نوجوانان فراهم می‌شود و آنان را در لبه پرتگاه و آغاز سقوط قرار می‌دهد.

میرزادی گوهری تصریح کرد: سنینی که جوانان و نوجوانان آمادگی بیشتری برای انحراف دارند به سنین بحرانی موسوم است، بررسی این مرحله از زندگی، از مباحث ویژه در روانشناسی است، نتایج بدست آمده از پژوهش نشان می‌دهد، امروزه آغاز اعتیاد در سنین ۲۵-۱۷ سالگی است، ۶۶ درصد افراد مورد بررسی، اولین مصرف مواد مخدر را در این سنین انجام داده اند، ۵.۷ درصد قبل از ۱۷ سالگی و بقیه در سنین بالای ۲۵ سالگی به این معضل وارد شده اند.

وی یادآور شد: در کنار شور جوانی و نوجوانی و علی رغم بی خبری، نوعی اضطراب و دلواپسی نسبت به آینده هم در اغلب آنان وجود دارد و در این سنین، احساس نیاز به آزادی و رهایی نسبی از خانواده نیز وجود دارد. مجموع اینگونه حالات، ایجاب می‌کند تا جوانان و نوجوانان به دنبال مسائل ناشناخته و جدید باشند.

گسترش اعتياد در بين جوانان و نوجوانان زنگ خطری برای تمام جوامع دنیاست

این کارشناس روانشناسی بیان داشت: جوانان و نوجوانان در کنار دوستان و در جمع، آمادگی جسارت بیشتری برای دست زدن به اعمال غیر عادی و احتمالاً انحرافی دارند، این حالت همان بحرانی است که فوق العاده برای جوانان و نوجوانان بخصوص از نظر اعتیاد خطرناک است.

میرزادی گوهری، اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در این برهه را مسئله‌ای بسیار مهم و حساس عنوان کرد و گفت: مسیر خانه، مدرسه و کوچه برای جوانان و دانش آموزان نوجوان نیز می‌تواند خطرناک و خطر ساز باشد.

وی افزود: اولین مصرف سیگار بوسیله جوانان در مسیر کوچه انجام شده، نوجوانان جرات، جسارت و بزرگ شدن را در مسیر مذکور آزمایش می‌کنند که گاهی طنز و شوخی را هم با اعمال خود می‌آمیزند.

میرزادی گوهری تصریح کرد: خطرناکترین انحرافات که واقعا جوانان، نوجوانان و آینده آنان را تهدید می‌کند، وجود مواد مخدر و اعتیاد است. طبیعی است که مواد مخدر به صورت اعم در بیرون از منزل و در کوچه و خیابان مورد شناسایی و احیاناً استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: تقریباً در کلیه معتادان که در سنین جوانی و نوجوانی مبتلا شده‌اند از نظر مکان، مسیر مدرسه، کوچه و تشویق دوستان نقشی اساسی داشته است.

این کارشناس روانشناسی در حوزه اعتیاد با هشدار اینکه گسترش اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان، واقعا زنگ خطری است برای تمام جوامع که همه از آن متضرر می‌شوند، تأکید کرد: خطر باید به عنوان بزرگترین و بالاترین معضل مورد توجه قرار گیرد و در مقابله و مبارزه با آن از هیچ کوشش و اقدامی فروگذار نشود.

تقدیم بیش از 4 هزار شهید در امرمبارزه با موادمخدر

امروز وقتی به کنکاش در مورد معضل مواد مخدر در جامعه دست می زنیم، آنچه که بیش از هر چیز خود را نمایان می سازد، تلاش های ارزنده ایران طی سال های اخیر درجهت مبارزه با این معضل خانمان سوز بوده و دلیل گویای آن، تقدیم بیش از 4 هزار شهید از فرزندان غیورملت ایران اسلامی در امرمبارزه با موادمخدر بوده است.

سرهنگ کامبیز اسماعیلی، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان، آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر در این استان را 4 شهید اعلام کرد و گفت: استوار دوم محمد حسین رئیسی یگان تکاوری بم، ستوان یکم جابر اسکندری کلانتری 14بم، استوار دوم علیرضا شهمرادزاده کلانتری 14 بم و ستوان دوم محمد رضا خاوش زاده پاسگاه نهضت آباد رودبار جنوب از جمله شهدای والامقام عرصه ی مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان هستند.

رشد 33 درصدی کشف مواد مخدر در استان کرمان

سرهنگ اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش افزود: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۱۱۴تن انواع مواد مخدر کشف شده است که این میزان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: دراین راستا، بیش از ۱۰هزار نفر در حوزه مواد مخدر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ اسماعیلی یادآور شد: استان کرمان در بحث کشف موارد مخدر در کشور، امسال رتبه اول را کسب کرده است.

حرف آخر:

کشور ما در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر با تقدیم هزاران هزار شهید راه خود را همچنان ادامه می دهد و در حوزه مقابله امنیتی، بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی نیز دستگاه های مختلف متولی امور برنامه هایی را در سالیان گذشته داشته‌اند که برخی از برنامه های اجرا شده نتوانسته است همگام با سرعت رشد و گسترش این بلای سیاه حرکت کرده و در کاهش تقاضا موثر واقع شوند.

اما دولت یازدهم با باور این مهم که معضل اعتیاد و مصرف مواد مخدر یک پدیده و مسئله اجتماعی است و مبارزه با آن نیز رویکردی متناسب با خود را می طلبد، رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را مطرح نموده و انتظار می رود در صورتی که عزم جزمی از سوی متولیان امر وجود داشته باشد کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش آسیب های اجتماعی و سلامت جامعه را به ارمغان آورد.

به امید آنکه شاهد ریشه کن شدن این بلای خانمان سوز در جامعه باشیم.

انتهای پیام/ب

گسترش اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان

گزارش از: مریم سادات بهادر

 

ایدز تهدیدی جدی برای قشر جوان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حدوداً یک قرن پیش، یا به طور دقیق تر در سال1908، یک شکارچی با تیر و کمان خود شامپانزه ای را هدف گرفت و او را از پای در آورد، وقتی که در حال پاره کردن بدن جانور بود، به ناگاه جراحتی به خودش وارد کرد و خون شامپانزه مستقیماً با خون او تماس پیدا کرد و در آن لحظه تاریخی، یک ویروس ناشناخته راه خود را به بدن انسان باز کرد و اینگونه بود که داستان ایدز آغاز شد، داستانی که معتبر یا زاده ذهن و خیال نویسندگان و دانشمندان بودنش، مشخص نیست اما اینکه ویروس از طریق یک شامپانزه به انسان منتقل و به HIV  بدل شده است، حقیقت دارد.

شجره نامه ای نسبی درباره منشاء جهانی شدن ویروس ایدز

محققان بر این باورند که ویروس اچ آی وی یا ایدز شکل تغییر جهش یافته ویروس «نقص سیستم ایمنی میمونی» یا SIV است که می تواند 45 گونه از میمون های این قاره را آلوده کند. مدارک قاطعی وجود دارد که نشان می دهد کسانی که در شکار و فروش این حیوانات دخالت داشتند به این ویروس آلوده شدند، هرچند سیستم ایمنی بدن انسان در برابر SIV مقاوم است اما آلودگی های پی در پی فرصت جهش و تبدیل شدن به ویروس اچ آی وی را فراهم کرده است.

پژوهشگران با تحقیق فراوان رد بیماری ایدز و انتقال آن به انسان را تا دهه 1920 در کینشازا در جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته اند، این بررسی که توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و دانشگاه لون بلژیک انجام شده، نشان می دهد این شهر یکی از مهم ترین خاستگاه های این ویروس بوده و خط آهن کیشانزا نقش مهمی در پراکندگی ویروس اچ آی وی به دیگر نقاط اطراف این شهر داشته است.

آنها با استفاده از نمونه های بایگانی شده از کدهای ژنتیکی اچ آی وی توانستند رد این ویروس را تا شهر کینشازا دنبال کنند و شجره نامه نسبی درباره منشاء جهانی شدن ویروس ایدز بنویسند. گزارش این گروه که در نشریه «ساینس» منتشر شده، نشان می دهد موج تجارت جنسی، رشد بیش از حد جمعیت و استفاده از سرنگ مشترک حتی در درمانگاه ها مهم ترین عامل گسترش ویروس در این منطقه بوده و خط آهنی هم که از این منطقه عبور می کرده، باعث پراکندگی ویروس توسط مسافران به مناطق اطراف شده است.

دکتر حمید شریفی، مدیر مرکز تحقیقات مراقبت اچ‎آی‎وی و بیماری‎های آمیزشی (HIVHUB)، مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز کرمان گفت: اگرچه اچ‌آی‌وی (ویروس نقص ایمنی انسانی) زمینه ساز یک عفونت و بیماری بسیار خطرناکست اما پیشگیری از آن بسیار ساده است و با کسب آگاهی مرتبط و داشتن زندگی سالم می‌توان جلوی ابتلا به آن را گرفت.

وی  افزود: نخستین گام در راه پیشگیری، رویکرد آموزش همگانی در مورد اچ‌آی‌وی و رفتارهای پر خطر  زمینه ساز آن به‌ویژه در میان قشر جوان جامعه است.

دکتر شریفی مهم‌ترین راه‌های انتقال عفونت اچ‌آی‌وی را رابطه جنسی محافظت نشده، اعتیاد تزریقی، انتقال از مادر آلوده به جنین و نوزاد، انتقال خون و فراورده‌های خونی آلوده، خالکوبی با ابزارهای آلوده و ... برشمرد.

وی، نکته مهم مرتبط با این بیماری را میزان آگاهی و دانش پایین افراد جامعه و گروه‌های پرخطر از این عفونت و بیماری دانست و تصریح کرد: طبیعی است که دانش محدود کل جامعه و گروه های در معرض خطر، خود بزرگ‌ترین مانع برای اعمال و اجرای برنامه­های پیشگیرانه و کنترلی خواهد بود و به عنوان یکی از ضروری­ترین اقدامات باید دانش صحیح و موثر را با استفاده از روش‌های منطبق بر باورهای درست و فرهنگی جامعه به مردم منتقل کرد.

هشدار ؛ افزایش سرعت بیماری ایدز

دکتر شریفی یادآور شد: طی سال های اخیر در جامعه ما تغییراتی در وضعیت و فرایند بیماری مذکور اتفاق افتاده است که آن را نیازمند توجه بیشتری کرده است.

وی هشدار داد: اکثر راه­های انتقال این عفونت مرتبط با رفتارهای پرخطر است، از این رو تهدیدی جدی برای قشر جوان محسوب می­شود، ضمن اینکه طی سال‌های اخیر الگوی رخداد بیماری تغییر نموده و سهم انتقال از طریق جنسی افزایش پیدا کرده است.

دکتر شریفی افزود: اخیراً رواج مصرف مواد محرک مانند شیشه، اکس و ... به گسترش رفتارهای پرخطر در جامعه و در نهایت افزایش سرعت بیماری منجر شده است.

مدیر مرکز تحقیقات مراقبت اچ‎آی‎وی و بیماری‎های آمیزشی (HIVHUB)، مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به خصوصیات دوره جوانی و امکان درگیری جوانان در رفتارهای پرخطر باید توجه ویژه ای به آنها شود لذا پرکردن اوقات فراغت آنها می­ بایست در اولویت قرار گیرد.

دکتر شریفی تصریح کرد: در این ارتباط یکی از روش‎هایی که می ­تواند اوقات فراغت جوانان را در اجتماع زیر پوشش قرار دهد و بسیاری از ضعف ها و کمبود­های جسمانی و روانی را رفع و درمان کند، فراهم کردن بسترها و امکانات پرداختن به فعالیت­ های ورزشی است.

تاثیر ورزش بر کاهش رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی

وی یادآور شد: توجه به امر ورزش نه تنها باعث ایجاد نشاط و شادابی در بین آحاد مردم می­ شود بلکه عامل تأثیر گذاری در کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه نیز می ­باشد.

دکتر شریفی، ورزش و تحرکات بدنی را یکی از راه های کاهش رفتار های پرخطر در جامعه دانست و بیان داشت: جوانان انرژی نهفته بسیاری دارند که اگر در مسیر صحیح از این انرژی استفاده نکنند به راه های خلاف و بیکاری کشیده می شوند.

وی گفت: ورزش‌ از طرق گوناگون‌ در روحیه‌ و شخصیت‌ افراد اثر مثبت‌ می‌گذارد به طوری که افراد با ورزش کردن از ناهنجاری های اجتماعی دور خواهند شد.

دکتر شریفی، یکی از مهم ترین جنبه های تأثیر ورزش در افراد را در رشد شخصیت آنها عنوان کرد و افزود: فعالیت های ورزشی نقش بسزایی در تحول و ارتقای شخصیت اجتماعی افراد جامعه به خصوص قشر نوجوان و جوان دارد.

وی تصریح کرد: ورزش علاوه بر آن که موجبات سرگرمی جوانان را فراهم می کند در تأمین سلامت جسمی  و روحی آنان و افزایش حس مسئولیت پذیری افراد نیز تأثیر بسزایی دارد.

دکتر شریفی یادآور شد: ورزش نه‌ تنها احساس‌ رضایت‌ را در فرد گسترش‌ می‌دهد، بلکه‌ باعث‌ می‌شود در برخورد با مشکلات‌ و موانع زندگی، روحیه‌ای‌ مقاوم‌، چاره‌اندیش و تحمل‌پذیر نیز در افراد تقویت شود.

وی گفت: پرداختن منظم به ورزش، سلامت جسمی و عقلی را حفظ می­کند و قادر است، خطر پیدایش بیماری های مزمن را نیز در افراد کاهش داده به طوری که امید به آینده را افزایش و کیفیت زندگی را در طول سال های آینده بهبود می­ بخشد و در واقع اگر مردم ورزش را یک تکلیف بدانند جامعه‌ای پویا و سلامت خواهیم داشت.

ضرورت هدفمندسازی و گسترش برنامه های فرهنگی و ورزشی در بین جوانان

 به طور کلی هدفمندسازی و گسترش برنامه های فرهنگی و ورزشی و پر كردن اوقات فراغت جوانان بسترهای بروز آسيب های اجتماعی را از بين می برد  و می تواند در پیشگیری از رفتارهای پرخطر نقش به سزایی داشته باشد.

در راستای تحقق این تفکر، مرکز تحقیقات مراقبت اچ‎آی‎وی و بیماری‎های آمیزشی (HIVHUB)، مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تازگی حامی برخی ورزشکاران و رشته های ورزشی شده است تا در راستای گسترش برنامه های فرهنگی و ورزشی کشور گام بر دارد.

در پایان باید گفت: توسعه امکانات ورزش‎های عمومی در پارک ها و فضاهای تفریح و سرگرمی، ایجاد بسترهای مناسب فعالیت های گروهی و انفرادی، حمایت های مادی و معنوی از ورزشکاران و ترویج و توسعه ورزش در بین جوانان می تواند در کاهش رفتار های پر خطر جوانان، پیشگیری از اچ‌آی‌وی و به تبع آن در سلامت جامعه موثر باشد.

به امید داشتن جامعه ای عاری از ایدز

انتهای پیام/ب

ایدز در کمین جوانان

گزارش از: مریم سادات بهادر

 

 

 

تقدیم به همه ی نوجوانان ایران زمین: از جنس حسین فهمیده

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، آسمانیان، تماشاگر ستاره های نورانی و درخشان زمین اند. همان گونه که ستاره های آسمان بر اهل زمین جلوه گری می کنند، انسان هایی نیز روی کره خاکی، همانند ستاره، اهل آسمان را به تسبیح خداوند واداشته، آنان را از اعتراض به آفرینش انسان شرمسار می کنند. خداوند نیز بر آنان مباهات کرده، بر آفرینش چنین خلیفه ای در زمین افتخار می کند. یکی از این ستاره های به ظاهر کوچک، ولی بسیار پر نور و حیرت انگیز، شهید نوجوان، «محمدحسین فهمیده» است که نامش نامیرا و یادش تا ابدیت جاودانه است؛ نوجوانی که همه هستی خود را در راه خدا هدیه کرد.

شهید «محمد حسین فهمیده» در تاریخ، به همراه نام همه قهرمانان مبارز و خستگی ناپذیر میان ملت ها و در شمار شهیدان نام آشنا، چون شهیدان والامقام دشت خونین کربلا ثبت شد. از آنجایی که این شهید، از افتخارآفرینان ملی و همیشگی این سرزمین به شمار می آید، ازاین رو، به مناسبت یادکرد یکی از افتخارآفرینان در تقویم سالانه، «روز نوجوان» را به او اختصاص دادند، پس، هشتمین روز آبان هر سال که سالروز شهادت اسوه دانش آموزان انقلاب اسلامی، شهید «محمد حسین فهمیده» است، به عنوان روز «نوجوان» و «روز بسیج دانش آموزی» تعیین شده است.

شهید "محمدحسین فهمیده" که بود و چه کرد؟

محمدحسین فهمیده، سال ۱۳۴۶ش در قم زاده شد و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت، در آستانه انقلاب اسلامی به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور دچار تحولات عظیمی شد و شیفته حضرت امام خمینی (ره) گشت.
هنوز مدت زیادی از حضور محمدحسین در جبهه‌های نور علیه ظلمت نگذشته بود که با بستن نارنجک به کمر خود، زیر تانک دشمن بعثی رفت و ضمن انهدام تانک دشمن، خود نیز به شهادت رسید، شهید فهمیده با این عمل شجاعانه، برگ سرخ دیگری بر تاریخ حماسه‎گونه جنگ تحمیلی افزود و نام خود را جاودانه ساخت، بقایای پیکر شهید محمدحسین فهمیده در بهشت زهرای تهران، قطعه 24، ردیف 44، شماره 11، به خاک سپرده شد.

***
قصه ی رهایی

آن روز محمدحسین به‌اتفاق دوست شهیدش" محمدرضا شمس"در یک سنگر قرار داشتند که طی هجوم عراقی‌ها، محاصره شدند، محمدرضا زخمی شده بود، محمد حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط رساند و دوباره به جایگاه قبلی خود برگشت.این طرف، پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل عام آنان بودند، باید کاری می کرد، بلافاصله، درحالی‌که تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود، به طرف تانک‌ها حرکت کرد، تیری به سمت پایش نشانه رفت، اما حتی تیر هم نتوانست خللی در اراده ی آهنین محمدحسین وارد کند، در‌‌ همان حال، خود را به تانک پیش رو رساند و با استفاده از نارنجک هایی که به خود بسته بود، آن را منفجر کرد. با این انفجار، دشمن تصور کرد حمله‌ای صورت گرفته و به سرعت تانک‌ها را‌‌ رها کرده و پا به فرار گذاشت، این گونه بود که حلقه محاصره شکسته شد، پس از مدتی، نیروهای کمکی نیز رسیدند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاک‌سازی کردند.

امروزه، شهید «فهمیده»، بحق الگوی شایسته‏ ای برای دانش ‏آموزان بسیجی، جوانان و نوجوانان کشور است و یادآوری این حماسه می‏ تواند، یادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‏های والای آن زمان باشد.

شهید «فهمیده» از دید بزرگان

شهید «فهمیده»، آنگونه بود که امام خمینی (ره) در پیامی به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند:"رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است. با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید."
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز، شهید «فهمیده»، را یک نوجوان نمونه، استثنایى و پرورش‌یافته در آب و هواى تحول یک ملت توصیف کردند و خاطرنشان کردند:«زنده نگه داشتن یاد حادثه شهادت دانش ‏آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‏های دفاع مقدس می‌‏باشد.»

فداکاری شهید «محمدحسین فهمیده» در تاریخ پرشکوه سرافرازی های ایران ثبت شد و جاودانه ماند. اکنون هر نوجوان ایرانی، «محمدحسین فهمیده» را جاودانه ای می داند که سبب افتخار هر ایرانی است.

تو ای نوجوان امروز ...

***
و اکنون روی سخنم به توست، تو ای نوجوان امروز، سال های نوجوانی ات را پر جوانه می خواهم، فردا از آن توست، امروز روز توست و همیشه برای توست. دستانت را بلند کن، فردا این دست ها ستون های تناور این سرزمین اند. بال هایت را باز کن! مباد آنکه آسمان، پرندگی ات را مجال ندهد. جهان گستره گام های توست.

نوجوان که باشی، آینده چشم به راه توست. فرقی نمی کند، «بهنام محمدی» باشی، «محمدحسین فهمیده» باشی، «سهام خیام» باشی، یا یکی از همه این نوجوان هایی که حتی اسمشان را هم نمی دانی.

دنیا به اندازه نوجوانی همه شما صبر کرده است، حالا نوبت شماست. باید پیشانی نوشت دنیا را عوض کرد، پس بیاید بهترین ها را برای ایران رقم بزنیم.

انتهای پیام/ب

نوجوانی، گامی فراتر از کودکی

یادداشت از: مریم سادات بهادر

رؤیای شیرینی که کابوس می شود/ بلاتکلیفی 600 خانوار مددجوی بهزیستی

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، کلنگ احداث مسکن مهر معلولان استان کرمان سال هاست به زمین زده شده است، قرار بود با سهم آورده 6 میلیون تومان از طرف خانواده های دارای معلول، آنها را که اکثراً از قشر ضعیف جامعه هستند به آرزوی خانه دار شدن برساند، متاسفانه بعد از گذشت سال ها، از یکطرف کارشکنی های شرکت های پیمانکاری و از طرف دیگر عدم همکاری مدیران مسکن و شهرسازی استان با مددجویان و سازمان بهزیستی، سبب شده وضعیت مسکن حدود 600 خانوار مددجوی کرمانی همچنان بلاتکلیف بماند.

رؤیای شیرینی که کابوس می شود/ بلاتکلیفی 600 خانوار مددجوی بهزیستی

این کارشکنی ها تا آنجا پیش رفته که حتی خانه هایی که آماده ی تحویلند را به مددجویان تحویل نمی دهند و تقاضای مبالغ بیشتری می کنند، حال آنکه در این سال ها بیش از 30 میلیون تومان از خانواده های معلولان پول دریافت کرده اند و بهزیستی هم سهم خود را پرداخت کرده است و پیمانکار همچنان تحویل خانه به مددجو را منوط به پرداخت پول بیشتر کرده و در این میان مدیران مسکن و شهرسازی هم به جای حمایت از معلولان، سکوت کرده اند.

 رؤیای شیرینی که کابوس می شود/ بلاتکلیفی 600 خانوار مددجوی بهزیستی

این چه مسکن مهری برای معلولان است؟

م . ب معلول جسمی ـ حرکتیست که سالهاست در آرزوی خانه دار شدن است.

وی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: اگر ما همان هشت سال پیش، به‌ صورت آزاد برای مسکن مهر ثبت نام کرده بودیم، اکنون صاحب خانه بودیم نه اینکه بعد از این همه سال، بیش از 30 میلیون تومان پرداخت کنیم و همچنان در آرزوی خانه دار شدن باشیم.

 این معلول افزود: دردناک تر از همه این است، ما قسط ماهانه ی مسکنی را پرداخت می کنیم که هنوز نداریم، اکنون باید پرسید این چه مسکن مهری برای معلولان است و چه کسی این ظلم را  پاسخگوست؟

رؤیای شیرینی که کابوس می شود/ بلاتکلیفی 600 خانوار مددجوی بهزیستی

جوانه های امید جان می گیرند

حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در کرمان غنیمتی بود تا درد و دل معلولان به گوش مقام وزارت برسد و در این خصوص چاره ای اندیشیده شود.

سید شورش دلپسند، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان آوات در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمان با وی در خصوص مشکلات مسکن مهر معلولان استان کرمان گفتگو کرد و نامه ای به نمایندگی از معلولان و مددجویان استان مبنی بر رسیدگی به این مشکل، تقدیم وزیر راه کرد.

در این نامه آمده است:

"وزیر محترم راه و شهرسازی

جناب آقای مهندس آخوندی

سلام علیکم

احتراماً ضمن عرض خیر مقدم خدمت مقام والای وزارت راه و شهرسازی و خوشامدگویی به دیار کریمان، به عرض می رساند: ما مددجویان و معلولان تحت پوشش بهزیستی که تعدادمان بیش از 585 نفر می باشد، سال هاست که در پروژه های مسکن مهر، عضویت داریم، لیکن علی رغم پیگیری های سازمان بهزیستی و واریز بخشی یا تمام سهم آورده توسط اعضا و سازمان بهزیستی، متاسفانه مدیران ارشد ادارات راه و شهرسازی شمال و جنوب استان نسبت به ما توجهی نداشته و به طرق مختلف جانبداری انبوه سازان را پیش گرفته اند.

به عنوان مثال: در پروژه هایی که به اتمام رسیده اند نیز به دنبال حق و حقوق ما نیستند و به دنبال جبران ضرر و زیان پیمانکاراند و از تحویل واحدها سر باز می زنند، یا اینکه از پرداخت یارانه هایی که به بسیاری از استان های دیگر پرداخت شده است، ممانعت می ورزند.

بنابراین، از آن مقام شامخ وزارت، تقاضای رسیدگی و انجام امور را از طریق دستور صریح به مدیران استان دارم و خواهشمند است دستور فرمائید به وضع مسکن معلولان و مددجویان و خانواده های آنها رسیدگی و از یارانه های بخش مسکن جهت تکمیل و تحویل واحدهای معلولان استفاده کنند.

با تشکر

سید شورش دلپسند

نماینده معلولان و مددجویان استان کرمان"

رؤیای شیرینی که کابوس می شود/ بلاتکلیفی 600 خانوار مددجوی بهزیستی

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص قول رسیدگی داد، اکنون باید دید بعد از گذشت اینهمه سال، آیا معلولان کرمانی می توانند به خانه دار شدن امیدوار باشند؟

 گزارش از: مریم سادات بهادر

آنچه بر تیم مس کرمان گذشت!

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، باشگاه فوتبال صنعت مس کرمان یکی از باشگاه‌های فوتبال ایران است که هم اکنون از شهر کرمان در لیگ آزادگان ( لیگ دسته یک فوتبال ایران ) حضور دارد.

این باشگاه زیرمجموعه مؤسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران است.

تیم صنعت مس کرمان، پس از چند دوره ناکامی برای راهیابی به لیگ برتر که با مربیان گوناگونی همراه بود، سرانجام در سال 1385با هدایت نادر دست نشان به لیگ برتر راه یافت.

این تیم در سال 88با سرمربی‌گری پرویز مظلومی به مقام سوم لیگ دست یافت و جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.

تیم مس کرمان پس از راهیابی به مرحله نهایی جام حذفی فوتبال ایران فصل ۹۲ در حالی که در کرمان میزبان تیم تراکتور سازی تبریز بود، با شکست یک بر صفر در این بازی نایب قهرمان شد و در همین سال نیز به لیگ آزادگان ( لیگ دسته یک فوتبال ایران )سقوط کرد.

چهار سال قبل و پس از سقوط مس به لیگ دسته یک، کمتر کسی فکر می کرد مس با آن همه امکانات سخت افزاری و مجموعه ای فراتر از حد لیگ دسته یک، نتواند همان سال اول به لیگ برتر صعود کند و طی این مدت، اصحاب رسانه، هواداران و ... پا به پای مس راه افتادند تا این تیم بار دیگر به رقابت های لیگ برتر صعودکند.

مس کرمان و تلاش برای تحقق بخشیدن به رویای لیگ برتر

اواخر خرداد سال 94 بود که آقای سیدامجد مسعودزاده نیز به عنوان مدیر عامل باشگاه مس منصوب گردید تا برگ جدیدی در دفتر مدیریتی این باشگاه ثبت شود.

اما این تیم فصل گذشته با شکست های متوالی در کمال ناباوریبار دیگر خود را از داشتن شانس صعود به لیگ برتر منع کرد و در اواخر اردیبهشت سال 95، رقابت‌های لیگ دسته یک فصل قبل خود را با قرار گرفتن در رتبه‌ی هفتمی به پایان رساند تا در لیگ فصل بعد با هدایت منصور ابراهیم‌زاده کار خود را آغاز کند و هم اکنون در این فصل برای تحقق بخشیدن به رویای لیگ برتر در تلاش است.

این تیم در فصل 95-96 با تکیه بر جوانان فوتبالیست شایسته‌ی بومی استان بنای کاری خود را آغاز کرد و هدف صعود با پشتوانه و دو ساله را در دستور کار خود قرار داد.

تیم صنعت مس کرمان که گاه با حضور 9 بازیکن بومی در ترکیب خود، بازی‌های این فصل از رقابت‌های لیگ یک را سپری می‌کرد، در نیم فصل دوم این بازی‌ها نتایج بسیار عالی گرفت که سبب شد این تیم از رده‌های میانی جدول به بالای آن برسد و در قامت یک مدعی صعود قرار گیرد.

هم اکنون مس کرمان با 45 امتیاز در رده ی پنجم جدول رده بندی رقابت ها ایستاده است.

مدعیان استانی حضور در لیگ برتر

مس رفسنجان و گل گهر سیرجان از جمله ی رقبای هم استانی مس کرمان در این فصل هستند که آنها نیز برای کسب سهمیه لیگ برتر تلاش می کنند.

گل گهر تاکنون برای صعود به لیگ برتر، نسبت به دو نماینده ی دیگر کرمان، خوب عمل کرده است ولی هنوز راه سختی در پیش دارد و باید ۶ گام را با کمترین خطا بردارد، آخرین روزهای سال ۹۵ در حالی سپری شد که تیم فوتبال گل گهر سیرجان هوادارانش را به صعود به لیگ برتر امیدوار ساخت.

شاگردان بگوویچ که در ابتدای فصل با هدف قرار گرفتن در جمع بالانشینان لیگ، گام به مسابقات گذاشتند، اکنون به مدعی اصلی صعود تبدیل شده اند.

گل گهر در این فصل گام به گام و بدون حاشیه جلو آمد و حالا با ۵۰ امتیاز و یک امتیاز کمتر از سپید رود در رده دوم جدول لیگ قرار گرفته است.

آبی پوشان سیرجانی برای صعود از ۶ بازی آینده به ۱۰ امتیاز ناقابل نیاز دارند تا برای اولین بار جشن صعود به لیگ برتر را تجربه کنند.

شاگردان کرستیچوویچ (مس رفسنجان) نیز با 38 امتیاز در رده ی یازدهم جدول رده بندی رقابت ها قرار دارند.

تیم صنعت مس کرمان و امید به صعود

تیم صنعت مس کرمان سال 95 را در حالی پشت سر گذاشت که به واسطه‌ی اعتماد و حضور بازیکنان آینده‌دار و خوب کرمانی در ترکیبش، تیمی دوست داشتنی در کرمان است و با توجه به اینکه تنها 6 امتیاز با تیم‌های صعود کننده اختلاف امتیاز دارد و 6 بازی پیش رو دارد، سال 96 را با امیدهای فراوان به صعود آغاز کرده است.

اکنون، همه به منصور ابراهیم‌زاده و شاگردانش چشم دوخته اند تا ببینند در ابتدای سال 96 با نتایج تیم فوتبال مس، سال شیرینی برای کرمانی ها رقم خواهد خورد و هدف صعود در سال جدید برای این تیم محقق می شود؟

انتهای پیام/ب
یادداشت از مریم سادات بهادر

خانه شهر، بودن یا نبودن، مسئله این است!

 
 
 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سال 1348 بود، مسئولان وقت شهر کرمان برای برگزاری اجتماعات و مراسم این شهر، تصمیم به بنیان ساختمانی گرفتند که نامش را خانه شهر گذاشتند و مقرر کردند، هزینه های ساخت این بنا از طریق عوارض شهری تأمین شود، پس سفارش و تهیه نقشه های خانه شهر کرمان به علی اصغر اصفهانی، معمار و آرشیتکت مشهور ساکن در کرمان سپرده و بیستم آذرماه 48 مصادف با عید سعید فطر کلنگ ساخت این ساختمان توسط استاندار وقت کرمان به زمین زده شد.
 
در نهایت با بهره گیری از دانش روز و تلفیق هنر سنتی ایرانی و آموزه های اسلامی با هنر معماری روز دنیا، مجموعه خانه شهر در 2 طبقه احداث و در ششم مهر سال 50 مصادف با سالروز مبعث پیامبر اکرم (ص) طی مراسم خاصی افتتاح شد.
 
نفس خانه‌ی شهر به شماره می‌افتد
 
سالها از آن موقع گذشت، امروز دیگر خانه ی شهر آن شور و شوق جوانیش را ندارد، خصوصاً اینکه این روزها در جدال مسئله ی بودن یا نبودن دست و پنجه نرم می کند.
 
با طراحی و احداث مجموعه ای بزرگ در محل فعلی میدان شورا و احداث ساختمان استانداری جدید کرمان، سرانجام تخریب خانه شهر کرمان در دستور کار قرار گرفت.
 
بر این اساس، ابوالقاسم سیف اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان، ۲۰ روز به شورای شهر فرصت داد تا «خانه ی شهر» را برای تخریب تخلیه کند و این دستور  به شهرداری داده شد تا ظرف این مدت، اقدام به تخریب کنند و گرنه بخشی از اعتباراتی که قرار بود از طرف استانداری به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد، برگشت می‌خورد.
 
این امر طی روزها و هفته های اخیر، واکنش ها و اعتراضات رسانه ای و فضای مجازی را به دنبال داشته است. 
 
اعضای شورا با تخریب خانه شهر مخالفند
 
به گفته حجت الاسلام محمد ربانی، سخنگوی شورای شهر، اعضای این شورا با تخریب خانه شهر مخالفند، چرا که معتقد هستند که این خانه با پول مردم ساخته شده است و  شورا نمی تواند با این طرح همراه و به خواست مردم بی‌تفاوت باشد. 
 
سوله و سالن خانه شهر ایمنی ندارند
 
از طرف دیگر، سیف اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان می گوید: حدود یک سال است به دلیل مشکلات ایمنی ساختمان خانه شهر، مراسمی در این مکان برگزار نمی شود و تمام اتفاقات و تصمیمات در تخریب خانه شهر کرمان بر اساس پروسه ای از زمان شورای شهر دوم و حدود 14 سال قبل آغاز شده است.
 
وی با اشاره به اینکه احداث ساختمان جدید استانداری کرمان موجب خراب شدن خانه شهر نمی شود، تصریح می کند: سالن همایش ها در سر در ورودی این ساختمان قرار می گیرد و در صورت امکان بخشی از خانه شهر و نمای جلوی آن پس از نظرات کارشناسی حفظ می شود.
 
سیف اللهی می افزاید: ساختمان سوله و سالن خانه شهر استحکام و ایمنی لازم را ندارد و بر اساس طرح جامع بهسازی میدان شورا، اقدامی بدون مصوبه کمیسیون ماده پنج در ساختمان خانه شهر کرمان نشده است. 
 
وی با اشاره به اینکه مراسم ها و نشست های مهم شهر کرمان در آینده در سالن همایش های جدید کرمان برگزار می شود، تأکید می کند: سعی ما بر این است سالن همایش ها را در خور شأن مردم این شهر و با معماری فاخر و ارزشمند بسازیم.
 
اعتراضات گسترده رسانه ای و فضای مجازی
 
بازتاب های این مسئله تا جایی پیش می رود که، کمپین حمایت از خانه شهر هم تشکیل می شود و از سویی دیگر، رسانه ها در پوشش اخبار اختلافات این روزهای شورای شهر و استانداری کرمان گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند، مسئولان نیز مخالفتشان شدید و شدید تر می شود.
 
کمال جوانمرد، عضو شورای اسلامی شهر کرمان می گوید: تصمیم گیرنده اصلی راجع به خانه شهر در کرمان، مردم هستند و هر اقدامی از طریق نمایندگان مردم در شورای شهر باید با همه پرسی عمومی انجام شود.
 
مسئولان با کلنگ بی مهری خانه شهر را خراب نکنند!
 
وی می افزاید: خانه شهر کرمان هم اکنون محل تشکیل جلسات شورای اسلامی این شهر به عنوان پارلمان و محلی است و کارهای مربوط به مردم در آن انجام می شود.
 
جوانمرد تصریح  می کند: با توجه به اینکه کاربری و مالکیت خانه شهر کرمان مربوط به مردم است، مسئولان باید با دید مهربانه و رأفت به خانه شهر نگاه کنند و با کلنگ بی مهری و بی تدبیری آن را خراب نکنند.
 
وی یادآور می شود: در حالیکه با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر و استانداری بافت های قدیم شهر بازسازی می شود، پسندیده نیست در مرکز شهر، بنایی که معماری نوستالژیک و قابلیت ثبت ملی دارد تخریب شود. 
 
جوانمرد با بیان اینکه با بودجه اندکی می توان خانه شهر بهسازی و بازسازی کرد، خاطرنشان می کند: حضور این بنا در کنار ساختمان جدید استانداری کرمان می تواند تلفیق معماری مدرن و سنتی باشد.
 
انعکاس اختلافات تا آنجا پیش رفت که حجت الاسلام محمد ربانی، سخنگوی شورای شهر اعلام کرد: بهتر است حرف ها از طریق رسانه منتقل نشود، مایلیم استاندار و معاونانش بحث خانه شهر و میدان شهداء را رو در رو مطرح کرده و از کارشناسان نظر بخواهند.
 
به دنبال این امر، یکم اسفند جاری، نشست صمیمی اعضای شورای شهر کرمان با استاندار کرمان برگزار شد.
 
جنجال راه انداختن در فضای مجازی به ضرر مردم است
 
علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان در این نشست با تاکید بر استفاده از نظر کارشناسان در پروژه های شهری، تأکید کرد: باید جایگاه خود را شناخته و به قانون احترام بگذاریم. جنجال راه انداختن در فضای مجازی و ... به ضرر مردم است.
 
وی با بیان اینکه مدیریت استان علاقمند نیست چیزی را به کسی تحمیل کند و گفته ایم که دولت در خدمت توسعه و پشتیبان است و این تفکر را تا امروز دنبال کرده ایم، به پروژه متروی شهر کرمان اشاره و گفت: پروژه مترو یک فرصت برای کرمان و شورای شهر چهارم بود که انجام نشد، در حالی که قرار نبود شورا اعتبار این پروژه را تأمین کند.
 
رزم حسینی درباره اختلاف نظر اعضای شورای شهر کرمان در زمینه پروژه تجاری میدان شهداء نیز افزود: سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام کرده که پروژه تجاری فرهنگی در میدان شهداء احداث و بورس نقره کشور را در کرمان ایجاد می کند و سئوال این است که چه منافاتی با چهره شهر و منافع مردم دارد؟
 
وی با بیان اینکه نباید مردم را معطل نظارت شخصی مان کرد، اظهار داشت: ما مسئول کل استان هستیم و همه مردم را به یک چشم می بینیم.
 
از تریبون صحبت کردن فاصله ایجاد می‌کند
 
ابوالقاسم سیف اللهی، معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: اینکه مطرح می شود قرار است از خانه شهر خیابانی برای استانداری باز شود، ظلم به استانداری است.
 
وی افزود: طرح میدان شورا در زمان استانداری آقای رئوفی نژاد مطرح و قرار بود ساختمان استانداری در این سمت میدان و شورای شهر در آن سوی میدان ساخته شود که با توجه به برخی بحث ها، شورای سوم مصوب کرد ساختمان شورا، ساختمان شهرداری شود.
 
سیف اللهی به بحث نامه تعیین تکلیف وضعیت خانه شهر و اعتبارات شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه ها جملات پایانی نامه را ننوشتند و هیچ یک از اعضای شورا نگفت که چنین بحثی نبوده است.
 
وی تصریح کرد: بر مبنای طرح مصوب کمیسیون ماده پنج، میدان شورا به گونه ای طراحی شده که تبدیل به میدان گنجعلیخان دوره اسلامی می شود، چرا که میدان گنجعلیخان شهر کرمان متعلق به دوره صفویه است.
 
سیف اللهی یادآور شد: از طریق تریبون صحبت کردن فاصله ایجاد می کند در حالی که باید همه باهم در پروژه ها کار کنیم و زمانی که اختلاف نظر هست، بررسی کنیم.
 
وی تأکید کرد: باید دست به دست هم بدهیم تا حرکت توسعه ای که در این دوره در کرمان اتفاق افتاده، عقب نیفتد.
 
ساختمان خانه شهر ارزش معماری و شهرسازی ندارد
 
زیوری، معاون سابق معماری و شهرسازی شهرداری کرمان هم در این جلسه با اشاره به بحث های مطرح شده در زمینه تخریب خانه شهر کرمان گفت: ساختمان خانه شهر ارزش معماری و شهرسازی ندارد و شاید به لحاظ تاریخی و ذهنی برخی برای آن ارزش قائل باشند.
 
با برگزای این نشست صمیمی، هم اکنون همه منتظرند ببینند، سرانجام وضعیت خانه‌ی شهر چه می شود، بودن یا نبودن، مسئله این است!
 
گزارش از مریم سادات بهادر

دلنوشته ای به مناسبت روز خبرنگار

خبرنگاران، این طلایه داران آگاهی، همچون نبضی تپنده، همواره بیدار و پرجنب و جوش در راستای کمک به خلق پیش قدمند!

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، قسم به قلم که همواره به عشق رهایی مردمانم از سختی، خویشتن خویش را به فراموشی سپرده ام و به امید فردایی آبادتر با غول جهل و ظلمت بی خبری پیکار کرده ام.


دیرزمانیست در پس روزهای مه آلود روزگار به دست فراموشی سپرده شده ام، فقط از دارایی دنیا، روزی را به نامم گذاشتند تا به عشقش زندگی کنم، نافم را باقلم و کاغذ بسته اند، زیر گرما و سرمای این دنیای فانی، به عشق حل مشکلی، روز را به شب و شب را به صبح رسانده ام، نامم خبرنگار است، طلایه دار آگاهی ام، به خود قبولانده ام که به اندازه ی سر سوزنی برای خود نخواهم.


و اکنون عصر ارتباطات است و جنب و جوشی نهانی در واپس انتشار اخبار، تا سرد نشود این تحفه ی داغ و از دهن نیفتد این خوراک دانایی.
چندصد روز است که دویده ام نه بخاطر اینکه به مذاق عده ای خوش بیاید، بلکه بخاطر مردمم که رگ رنجشان بخشکد و درد غمشان فروکش کند، حال آنکه تن خودم بارها زیر آماج سخت ترین گلوله های بی تفاوتی خرد شده و اکنون در واپسین روزهای اندوه، منتظر طلوعی دیگرم تا همچون سیمرغی بلندپرواز از خاکستر وجود خویش تولدی دوباره یابم.


به راستی که چه سخت است قلم زدن در بین آدم هایی که گاهی یادشان می رود مجسمه ی فولادتن وجود ندارد، گاهی فراموش می کنند به یاد هم بودن را.
من خبرنگارم، نگارنده ی اتفاقات تلخ و گاهی شیرین مردمان این دیار، باشادیشان خندیده ام و با گریه شان گریسته ام، غصه شان غم را در چهره ام دوانده و خرد شدن غرورشان، رگ وجدانم را بیرون زده، پایمال شدن حقشان، خونم را به جوش آورده و درد و فقرشان امانم را بریده!


من خبرنگارم، یار دیرین مستضعفان، طلایه دار آگاهی مردمان، ناجی مظلومان و راوی زندگی دردمندان! من احساس مردم این دیارم، قلم به دست، دوربین به دوش، تا ته تاریکی بی خبری پیش می روم، از چاه مشکلات تونلی می زنم تا ته زندگی، سبز می نویسم تا سفید شود سرنوشت مردم دیارم، قرمز می نویسم تا سیاه شود چهره ی آنکس که در حق مردمم ظلم روا می دارد!
و اکنون باز هم به عشق مردم دیارم می نگارم، باشد که تأثیر گذارد.

یادداشت از مریم سادات بهادر

نفوذ تدریجی نام‌های لاتین در بین خانواده‌های ایرانی

سالانه بیش از یک میلیون ولادت در کشور ثبت می‌شود که یک هزارم درصد این ولادت‌ها دارای اسامی چالشی هستند و ریشه خارجی در آنها دیده می‌شود.

در همه فرهنگ‌ها و در نزد همه ملت‌ها یکی از هیجان‌انگیزترین فعالیت‌ها قبل از تولد نوزاد، انتخاب نام برای وی است.

به‌طور کلی همه بر این باورند نامی که برای کودک بر می‌گزینند، می‌تواند شخصیت فردی و اجتماعی وی را تحت ‌تاثیر قراردهد، زیرا نخستین آهنگ آشنا برای کودک نام اوست و اثر به‌‌سزایی در شکل‌گیری اندیشه و آینده وی دارد.

 این روزها اگر کمی به نام‌های فرزندان تازه متولد شده دقت کنید، متوجه می‌شوید، سبک نام‌گذاری به‌سمت نام‌هایی‌ است که ریشه در زبان‌های بیگانه دارند و این تناسبی با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی جامعه ندارد.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان  با اعلام اینکه ثبت احوال، سند، شناسنامه و هویت اصلی یک ملت را با خود به یادگار دارد، گفت: این اُرگان از ادارات مهم و حساسی است که هویت و ملیت مردم با آن گره خورده است.

حسین زین‌الصالحین افزود: بررسی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد، سبک نام‌گذاری به‌سمت نام‌های بیگانه است هر چند این نام‌ها اندک اما رو به رشد است.

وی با تأکید بر اینکه نباید نام‌های بی‌معنا، بیگانه و خارجی در فرهنگ ما استفاده شود، هشدار داد: غربی‌ها قصد دارند روی افکار مردم ایران تأثیر منفی بگذارند.

این مسئول تصریح کرد: باید مراقب این توطئه‌ها باشیم و نام‌های زیبا و مناسب با عقاید و فرهنگ خودمان را برای فرزند خود انتخاب کنیم.

تهیه نام‌نامه اسلامی ـ ایرانی الگوی ابداعی کرمان

زین‌الصالحین از تشکیل کارگروه نخبگان در رابطه با موضوع ارتقای فرهنگ مهندسی نام در راستای انتخاب نام‌های اصیل ایرانی ـ اسلامی ، صیانت از فرهنگ بومی و مذهبی و تصویب و تهیه نام‌نامه اسلامی ـ ایرانی به‌عنوان الگوی ابداعی استان کرمان خبر داد.

بیشترین نام‌ها در ایران

در مجموع انتخاب نام‌‌های بیگانه همه‌گیر نبوده است و این موضوع را می‌توان به‌خوبی از آمارهای سازمان ثبت احوال متوجه شد.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان درباره فراوانی نام‌های سال گذشته هم یادآور شد: در سال 92 برای پسران اسامی امیرعلی، امیرحسین، ابوالفضل، محمدطاها، محمد، علی، امیرمحمد، محمدمهدی، مهدی و امیرعباس دارای بیشترین فراوانی هستند و درباره دختران نیز اسامی فاطمه، زهرا، نازنین‌زهرا، یسنا، زینب، ریحانه، فاطمه‌زهرا، ستایش، هستی و ثنا 10 اسم برتر هستند.

زین‌الصالحین گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده طی 95 سال اخیر اسامی محمد، علی، حسین، مهدی و رضا و درباره دختران نیز فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و زینب دارای بیشترین فراوانی هستند.

 صدور بیش از 70 هزار  شناسنامه مکانیزه در 10 ماهه سال جاری

وی با اعلام اینکه طرح صدور شناسنامه مکانیزه جدید به‌منظور افزایش ضریب امنیتی مدارک هویتی و اتقان اسناد هویتی در حال انجام است، افزود: از ابتدای طرح تاکنون 243 هزار و 896 و طی 10 ماهه سال جاری 77 هزار و 109 جلد شناسنامه مکانیزه در استان کرمان صادر شده است.

زین‌الصالحین خاطرنشان کرد: مدت زمان صدور شناسنامه مکانیزه جدید در شهر کرمان به‌منظور افزایش رضایت ارباب‌رجوع از 6 ماه به 10 روز کاهش یافته است و این مدت زمان به‌زودی به‌روز می‌شود.

وی کارت هوشمند ملی را نیز درگاهی اطلاعاتی برای زیرساخت‌های دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: تاکنون 34 هزار و 848 کارت هوشمند ملی در سطح استان کرمان صادر شده است.

زین‌الصالحین رونمایی از سند هویتی «شهید محمدجواد باهنر» و «شهدای کارمند» با حضور وزیر کشور، رونمایی از اسناد هویتی مشاهیر و مفاخر کشوری و استانی را از جمله اقدامات مهم فرهنگی در 10 ماهه سال جاری عنوان کرد.

ثبت احوال کرمان برگزیده اول کشوری

 مدیرکل ثبت احوال استان کرمان تصریح کرد: با توجه به گزارش ارائه ‌شده و بررسی‌های صورت گرفته در زمینه اقدامات و فعالیت‌های استان کرمان در بزرگداشت هفته ملی ثبت احوال بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی ریاست سازمان ثبت احوال کشور، ثبت احوال استان کرمان به‌عنوان برگزیده نخست مورد تقدیر قرار گرفت.

زین‌الصالحین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه لازمه ارائه آمارهای دقیق و قابل اطمینان، ثبت اطلاعات وقایع چهارگانه حیاتی است، یادآور شد: ثبت به‌موقع و دقیق وقایع مذکور نیازمند همکاری مستمر مردم و مسئولان ثبت احوال و سایر دستگاه‌ها است.

 وی با تأکید بر اینکه برای ثبت به‌موقع وقایع حیاتی باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود، افزود: جلب همکاری و همیاری مستمر و داوطلبانه مردم نیازمند برنامه‌ریزی است تا ثبت وقایع چهارگانه جزو فرهنگ محسوب شود و همه خود را ملزم به دادن و افشای اطلاعات مورد نیاز سازمان ثبت احوال کنند تا با جمع‌آوری، انتشار و ارائه آمارهای به‌روز و دقیق در برنامه‌ریزی و توسعه کشور نقش موثری ایفا کنند.

امام جمعه موقت کرمان نیز  گفت: یکی از چیزهایی که به فرد تشخص می‌دهد و می‌توان به‌عنوان معرفی شخصیت وی عمل کند، نام وی است.

حجت‌الاسلام مهدی عربپور افزود: در روایات و احادیث تأکید شده یکی از وظایف والدین نسبت به فرزند انتخاب نام نیکو است.

وی بیان داشت: بر این اساس بر نامگذاری نام بزرگانی چون محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا و ... سفارش شده است.

استفاده نکردن از نام‌های بی‌معنا و بیگانه برای فرزندان

مشاور فرهنگی استاندار کرمان تأکید کرد: در فرهنگ ما نباید از نام‌های بی‌معنا، بیگانه، خارجی، زشت، توهین‌آمیز و نام دشمنان ایران و اسلام برای فرزندان استفاده شود.

عربپور خاطرنشان کرد: وقتی فردی مورد خطاب قرار می‌گیرد، اگر اسم وی با مسما، معنی‌دار و بر اساس نام افراد برجسته علمی و مذهبی باشد، این امر سبب غرور و افتخار صاحب نام می‌شود، این در حالی‌ست که اگر اسم فردی مزمت‌شده و بد باشد، طبعاً سبب احساس سرافکندگی صاحب نام می‌شود.

وی به روایتی از زندگی امام سجاد (ع) در دوران اسارت اشاره کرد و یادآور شد: پس از واقعه عاشورا وقتی امام سجاد (ع) را پیش عبیدالله بن زیاد بردند، عبیدالله از ایشان نام‌شان را پرسید، امام سجاد(ع) فرمودند «نامم «علی»است»، عبیدالله گفت «علی‌اکبر همان بود که در روز عاشورا کشته شد»، امام فرمودند «او برادرم بود، اگر پدرم امام حسین (ع) فرزند پسر دیگری نیز داشتند، قطعاً نامش را «علی» می‌گذاشتند».

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در احادیث و روایات آمده است، اگر نام فرزند دخترتان را «فاطمه» می‌گذارید، به جهت احترامی که برای حضرت فاطمه (س) قائلید به وی احترام بگذارید و به‌نرمی رفتار کنید.

سفارش ائمه به گذاشتن نام «محمد» یا «علی» بر فرزند پسر

عربپور افزود: در روایات آمده است اگر در خانه‌ای نام «محمد» یا «علی» بر فرزند پسر گذاشته نشود، به‌حق پیامبر اکرم (ص) جفا شده است.

وی خاطرنشان کرد: نام‌گذاری بعضی از اسم‌ها که از اسماء ملی هستند اشکال ندارد، اما اسم هایی وجود دارند که معنایی در فرهنگ ما ندارند و برگرفته از نام‌های بیگانه هستند و این مناسب نیست و باید برای جلوگیری از رواج آن فرهنگ‌سازی شود.

عربپور یادآور شد: هر چند اسماء ترکیبی و اسامی برگرفته از زبان‌های بیگانه در مقایسه با روش‌های مرسوم نام‌گذاری آمار پایینی دارد، اما همین تعداد اندک هم باید برای ما به منزله هشدار باشد، زیرا این نوع نام‌گذاری و استفاده از اسامی که ریشه در زبان‌‌های بیگانه دارند با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی سنخیتی ندارد.

============

گزارش از مریم بهادری

============

حلقه عاطفی و تکیه گاه فامیلی ایرانی در معرض انقراض

اگر کاهش جمعیت به میزان کنونی باشد در آینده نزدیک عمو‌، عمه‌، دایی و خاله را فقط باید در داستان‌ها شنید و در برنامه‌های تلویزیونی تماشا کرد.

پیر شدن جمعیت ایران طی چند سال اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده است‌ و بر کسی پوشیده نیست‌، این روند در حال حاضر اثرات نامطلوبی در حوزه‌های مختلف، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... به همراه دارد.

به نظر می‌رسد، سهم اصلی تغییرات جمعیت بعد از جنگ هشت ساله، تفاوت نگاهی بود که به مقوله جمعیت و مسئله زاد و ولد صورت گرفت.

آن روزها شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در حالی فضای اجتماعی را به عنوان یک سیاست اصلی هدف قرار داد که زمانی برای پایان دادن به آن در نظر گرفته نشد.

نفوذ سبک زندگی غربی پس از دفاع مقدس

‌نفوذ سبک زندگی غربی و عواملی چون، پیشرفت دانش پزشکی، افزایش اشتغال زنان و سیاست‌های نادرست تنظیم خانواده در کنار سیاست‌های کنترل جمعیت‌، دست به دست هم داد تا امروز شاهد کاهش چشمگیر نرخ باروری باشیم.

این کاهش موالید در بین افراد جامعه سبب شده است در آینده شاهد پدیده‎ای به نام سالمندان تک فرزند باشیم.

یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی در کرمان ‌به طرح پیامدهای کاهش جمعیت و ورود به مرحله ‌سالمندی پرداخت و گفت: یکی از مباحث قابل تأمل جامعه که امروزه در کشور ما‌ توجه بسیاری از سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده، مسئله جمعیت و چالش‌های پیش رونده ‌آن است.

کرشمه والی‌زاده به آغاز طرح برنامه‌های کنترل جمعیت در ایران از سال 1337 اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی اجرای برنامه‌های کنترل جمعیت متوقف شد.

وی تصریح کرد: پس از خاتمه ‌جنگ‌، مشکلاتی از جمله‌ بیکاری‌، کمبود فضای آموزشی‌، رشد مهاجرت‌ها و... به عنوان تبعات رشد جمعیت اعلام و تصمیم گرفته شد، برنامه‌های تنظیم خانواده به صورت جامع انجام شود و بر این اساس در نیمه‌ دهه 70 و نیمه دهه 80 به آرامی جمعیت کاهش یافت.

هشدار رهبری در مورد کاهش جمعیت

این مدرس دانشگاه با اعلام اینکه در آن زمان‌، فرهنگ‌سازی برای کنترل جمعیت در دستور کار جدی قرار گرفت و به موضوعی حساس تبدیل شد‌، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که مسئولان پس از آشکار شدن تبعات سنگین کاهش جمعیت‌ به انجام اقدامات فوری و بنیادین و برداشتن گام‌های عملی در این راستا پرداختند.

والی‌زاده یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانات خود با هشدار در مورد خطر کاهش جمعیت ‌بر لزوم تغییر سیاست‌های کشور در این زمینه تاکید کردند و اهمیت و ضرورت تغییر سیاست‌های جمعیتی‌ را لازم دانستند.

والی‌زاده با تأکید بر اینکه جمعیت جوان‌ بانشاط و تحصیل کرده کشور یکی از عوامل مهم پیشرفت کشور است‌، گفت: سیاست‌های سال 71 با مقاصد تحدید نسل همراه بود.

این مدرس دانشگاه افزود: مشکلات ناشی از زندگی جدید سبب شده است،  والدین تنها به داشتن یک فرزند در زندگی خود بسنده کنند‌، هر چند احساس گناه می‌کنند‌، چرا که بر این باورند فرزند آنها در طول زندگی‌‌، احساس تنهایی می‌کند.

لزوم برنامه‌ریزی جامع

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارش‌ها و آمارهای منتشر شده از منابع رسمی ‌در حال حاضر جمعیت بالای 60 سال نزدیک‌ به 8.4 درصد از کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.

والی‌زاده هشدار داد: سالمندان برای سپری کردن دوران سالمندی با کمبودها و نارسایی‌هایی مواجه هستند، لذا ضروری است برنامه‌ریزان با تعیین اولویت‌ها و سیاستگذاری اصولی و سازماندهی رفاه و سلامت آنان و در نهایت بهبود و ارتقای شاخص‌های زندگی ‌به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا جمعیت سالخوردگان با مشکلات مالی و درمانی که مهم‌ترین چالش آنان است، روبه‌رو نشوند.

وی با بیان اینکه سالمندان مانند نگین جامعه هستند‌، تأکید کرد: انفجار جمعیت سالمندان موجب افزایش بیش از حد هزینه‌های بهداشتی ـ درمانی در جامعه می‌شود و این امر لزوم برنامه‌ریزی جامع را طلب می‌کند.

افزایش جمعیت سرای سالمندان ناشی از کم جمعیت بودن خانواده‌ها

این مدرس دانشگاه با اعلام اینکه ایران دارای بالاترین سرعت ورود به سن سالمندی است‌، تصریح کرد: هم اکنون در کشور ما‌ بار اصلی مراقبت از سالمندان بر دوش خانواده است اما از آن جایی که هم اکنون خانواده‌ها کم جمعیت هستند‌، لذا برای نگهداری و مراقبت‌ به خانه‌ سالمندان سپرده می‌شوند.

والی‌زاده یادآور شد: این در حالی است که خانه‌ سالمندان‌، کارکرد خانواده را ندارد و بر این اساس صمیمیت و گرمی که در محیط خانواده به افراد منتقل می‌شود را نمی‌تواند ایجاد کند‌، پس این امر درصد افسردگی در سالمندان را افزایش می‌دهد.

وی هشدار داد: اگر در این زمینه اقدامی صورت نگیرد در آینده ایرانیان با هموطنانی سالخورده و بیمار روبه‌رو می‌شوند و مشکلات آنان به مراتب از اکنون که جوانند‌، بیشتر است.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی تاکید کرد: بهترین محیط برای سالمند‌، فضای خانه و خانواده است‌، چرا که دوری از این فضا صدمات روحی جبران‌ناپذیری به سالمند وارد می‌کند.

والی‌زاده به مردم توصیه کرد: سعی کنند بیشترین میزان حمایت و تلاش‌ها، برای نگهداری از سالمندان ‌در فضای خانواده صورت گیرد.

آسیب‌های تک فرزند بودن

یک روانشناس در کرمان با اشاره به اینکه تعداد والدین تک فرزند روز به روز در حال افزایش است‌، گفت: تک فرزندها نمی‌توانند ناامیدی و فشارهای روحی را تحمل کنند.

مهدیه سلیمانی افزود: چنانچه توهینی به این کودکان شود، بدون آن که قصد و غرضی در کار باشد این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه نیّتی خاص تفسیر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تک فرزند‌ها در صورتی که از مسئله‌ای رنجیده خاطر شوند، این حالت را تا مدت‌های مدید در درون خود زنده نگاه می‌دارند.

سلیمانی تصریح کرد: این کودکان تنها به برقراری روابطی علاقه‌مند هستند که در برگیرنده منافع آنان باشد و احساساتشان را نیز جریحه دار نکند.

طلاق و اعتیاد در کمین خانواده‌های کم جمعیت

این روانشناس یادآور شد: کودکان تک فرزند ممکن است ناراحتی‌های خود را برای دیگران بیان نکنند و افرادی درون گرا شوند.

سلیمانی با اعلام اینکه یکی دیگر از معایب تک فرزند بودن، تأثیر آن بر مراحل رشد کودک است‌، گفت: این کودکان کسی را ندارند تا با او رقابت‌، بازی و دعوا کنند‌، بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمی‌کنند و فرصتی برای کنترل و مدیریت آنها ندارند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان داده، طلاق و اعتیاد در کمین خانواده‌های کم جمعیت است.

وجود بیش از 200 هزار سالمند در کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان هم با اشاره به اینکه هم اکنون جمعیت کشور رو به پیر شدن است‌، گفت: در سال 85‌، میزان 6.4 درصد جمعیت استان کرمان سالمند بود و این آمار در سال 90 به 6.8 درصد افزایش یافته است.  

عباس صادق‌زاده تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال 90 صورت گرفته است‌، هم اکنون 202 هزار و 312 سالمند در استان کرمان وجود دارد.

وی تعداد خانه‌های سالمند در استان را شش خانه اعلام کرد و افزود: یک مرکز به صورت روزانه ‌از صبح تا ظهر‌ و پنج مرکز به صورت شبانه‌‌روزی به سالمندان استان کرمان خدمات آموزشی‌، تفریحی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: از این پنج مرکز‌، یک مرکز به صورت جامع ‌روزانه و شبانه‌ است.

وی طرح خدمت در منزل را یکی از خدمات این مرکز عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر این مرکز‌، شهرستان‌های کرمان‌، زرند و بردسیر را زیر پوشش خود دارد.

صادق‌زاده یادآور شد: در این طرح یک تیم تخصصی متشکل از پزشک فیزیوتراپیست‌، مددکار‌، پرستار و... در منزل به سالمندان خدمات ارائه می‌دهند.

وی طرح مراقبان که از سال گذشته در کرمان اجرا می‌شود را یکی دیگر از خدمات بهزیستی اعلام کرد‌ و بیان داشت: این طرح با هدف ارائه‌ خدمات مراقبتی ـ توانبخشی، توسط مراقبان آموزش دیده ‌به سالمندان و گروه‌های هدف توانبخشی در منزل انجام می‌شود.

صادق‌زاده تکریم سالمندان و آماده کردن محیط برای حضور سالمندان در جامعه را یکی از ضروریات زندگی امروز عنوان و خاطرنشان کرد: روند این کار در استان کرمان طی سال‌های اخیر ضعیف بوده است و این همکاری و همیاری همه‌ ارگان‌ها را می‌طلبد.

ضرورت توجه خانواده به نگهداری از سالمندان

وی با تأکید بر اینکه حضور سالمندان در کانون گرم خانواده و تکریم آنان‌، امید به زندگی و فرزندآوری را بیشتر می‌کند‌، تصریح کرد: نگهداری سالمندان در جمع خانواده و تکریم انسانی این گروه یکی از نیازهای اساسی است و خانواده‌ها باید به آن توجه کنند.

گفتنی است، تلاش برای رشد جمعیت جوان کشور یکی از ابزارهای نیل به آرمان‌هاست‌ و از این رو باید در صورت نیاز برای آن هزینه نیز پرداخت‌، پس چنانچه افراد جامعه صرف سختی و مشقت‌های پیش روی فرزند‌آوری را علت خودداری از فرزند‌دار شدن معرفی کنند، باید بدانند که وقتی به افزایش نسل به عنوان یکی از لوازم نیل به آرمان‌ها بنگرند آن وقت به راحتی برای آن حاضر به تحمل سختی و صرف هزینه‌های مختلف می‌شوند.

والدین باید به این مسئله توجه کنند، اگر امروز قفل تک فرزندی را باز نکنند چه بسا ممکن است در آینده در خانه‌های سالمندی نگهداری شوند.

................................

گزارش از: مریم بهادری

................................